torsdag 14 april 2016

Köpa sälj, dags för Volvo?

Förr innebar börshandel att man köpte aktier man tyckte var undervärderade. Det var en okomplicerad värld.

Nu kan man köpa derivat som optioner, terminer och warranter. Dessa funkar åt bägge håll, man kan alltså spekulera i en nedgång av det underliggande pappret. Det kan man också göra genom att blanka aktier, vilket innebär att man lånar aktier som man sedan säljer. Eftersom du sålt dem måste du köpa tillbaka dem, och om aktien gått ner under tiden tjänar du pengar eftersom du sålde dyrare än priset du köpte för.

Är man, som jag, en enkel småsparare kan den där processen bli rätt dyr. Dels åker man på en administrationsavgift och dels ränta på det lånade beloppet. Inga oöverstigliga kostnader eller bekymmer, men nu finns ett enklare sätt. Nordea har infört en så kallad blanka-produkt, ett certifikat som speglar aktien. Går aktien upp går ”blankningen” ner lika mycket. Just nu finns 62 sådana här certifikat. Du köper dem på samma sätt som du köper aktier, köp- och säljkurs ställs ut av Nordea, men det går också att sälja din post över börsen till någon som betalar bättre.

Jag har handlat i det här tillgångsslaget några gånger, främst i Volvo som är ett bolag jag aldrig gillat och ofta tyckt varit övervärderat. Nu känner jag att det är dags igen. Av två skäl:
  • Volvos B-aktie står just nu i drygt 90 kronor. Det har den gjort ett antal gånger det senaste halvåret och varje gång har den vänt ner.
  • 22 april släpper bolaget sin Q1-rapport. Sedan förra finanskrisen, 2008-2009, har Volvos Q1 varit en besvikelse för marknaden varenda gång med ett enda undantag (2013). Vid ett par tillfällen har den på kort tid tappat över 30 procent av sitt värde.

Jag ägnar mig inte åt teknisk analys, men som ni märker har jag inte nämnt företagets fundamentala värden heller. Så låt oss kalla det en oteknisk analys då. Jag tror hur som helst att Volvo ska ner från den här nivån. Att hoppas på 30 procent vore modigt, men jag är så nöjd med 10 procent. Förresten, när det gäller säljpapper behöver jag inte ens ha den avkastningen. Att tjäna pengar på nedgång är liksom vackert i sig.

Fast blir jag riktigt modig innan rapporten nästa fredag kanske det blir en liten warrantsatsning också, och av en sådan vill jag ha ut mer. Men möjligen nöjer jag mig med blanka-positionen eftersom den till skillnad från warranter och optioner inte har någon egentlig tidsfaktor. Jag kan lugnt sitta kvar och invänta att marknaden ska komma till samma slutsats som jag – att Volvo B är för dyr på 90 kronor. Den brukar som sagt komma fram till det, förr eller senare.

10 kommentarer:

  1. En fråga: anta att du köper certifikatet "Blanka Volvo" när Volvo B står i 90 kr. Vad är kursen på certifikatet ett år/kvartal/månad/vecka/dag senare om kursen i Volvo B är oförändrad?
    a) Högre
    b) Lägre
    c) Oförändrad

    SvaraRadera
  2. c, oförändrad. Dock är handeln rätt låg i alla blanka-certifikat och köper du mot Nordeas utställda säljkurs och säljer till deras köpkurs kommer du att förlora en slant ändå. Men som jag förstått det ska den spegla kursen slaviskt, även över tid.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte så säker på att det är så. Om man tittar på Nordeas eget exempel på hemsidan där de beskriver hur Blanka certifikatet fungerar så utgår de från en fiktiv Volvo aktie. Kursen börjar på 100 kronor och efter en nedgång är kursen tillbaka på 100 kronor dag 4. Tittar man på hur motsvarande Blanka Volvo N har rört sig under samma period som börjar certifikatet på 50 kr och dag 4 är den på 49,8 och inte på 50 kr som det borde ha varit om det hade varit oförändrat. Det är väl ett välkänt problem att volatilitet och tid eroderar ett certifikats värde.

    SvaraRadera
  4. Men dag 6 har du +6,12 % respektive -6,12 %.

    En knepighet i sammanhanget är att handeln är mycket sporadisk åtminstone i alla blanka-certifikat jag följt, så att konstatera det ena eller andra historiskt verkar omöjligt. I de perioder jag ägt Volvo Blanka tycker jag att den speglat aktien mycket bra, men jag kan inte ta gift på att den alltid gör och kommer att göra det. Det var därför jag skrev "som jag förstått det".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle blivit mycket besviken på Nordea som vinstdrivande företag om de inte hade säkrat att de tjänar pengar på både daglig omräkning av certifikatets värde (till nackdel för investeraren) samt köp/sälj spread i handeln. Avgiften är 0,49% enligt prospektet.

      Radera
    2. Om jag var aktieägare i Nordea skulle jag vara fullt tillfreds med vad de tjänar i spreaden. Genom att ställa ut köpkurs under värdet och säljkurs över tjänar de pengar på varenda affär, åt bägge håll. Men det är nog sant att de drar 0,49 procent per år, så för varje investerad hundralapp får du betala 49 öre per år. Det är väl ändå det klart billigaste sättet att blanka en aktie?

      Nu låter jag som värsta sellouten, men nej, jag får inte betalt för detta. Jag tycker bara att Nordea Blanka är en bra produkt.

      Radera
    3. Haha, nä inte sell-out. Det är helt ok att betala för saker man tycker är värt det. Om det är det billigaste sättet att blanka beror ju på;
      1. spread i volvo (liten) jämfört med spread i blanka (stor)
      2. kostnad för blankning värdepapperslån (199+1,50% enl Avanzas hemsida) jämfört med avgiften (0,49%)
      Blir visst ett gymnasiematteproblem av det här! Går break-even vid motsvarande 1500 aktier kanske..?

      Radera
    4. För att komplicera det ytterligare är ju inte spreaden huggen i sten. Jag har både köpt och sålt Blanka-positioner mot andra privatkunder genom att lägga in kursen strax under/över Nordeas eller handla av någon annan som gjort det. Handeln är låg, men inte obefintlig.

      Och nu kanske jag avslöjar min okunnighet, men hur kan 199 kr+1,50 % någonsin bli lägre än courtage(1-99 kr hos Avanza eller Nordnet)+0,49 %? För att komma ikapp måste ju spreaden vara mer än 1,01 % högre.

      Radera
    5. Jag rallytänkte enligt följande: delade 199 med x och jämför med den större spreaden i blanka typ 8 öre större när jag kollade lite snabbt idag samt gånger 2 pga man måste investera mer än dubbelt så mkt pengar i blanka som aktien. 1,5% årsränta utelämnade jag eftersom det är ett så litet dagligt belopp (beroende på investeringstid så klart, och dessutom blev det jobbigt att ha med i ekvationen - RallyThinking reg TM...).
      Som kontroll tänker jag att det kan inte vara billigare att köpa Blanka för större positioner än att göra det själv - då skulle alla Volvo-storblankare köpa Nordeas cert istället. Det låter bara osannolikt i mina öron.

      Radera
    6. Rallytänkande behöver inte vara fel, men om 1,5 % är för lite för att bry sig om är 0,49 % också det. Även om man skulle investera dubbelt så mycket pengar.

      Men din slutkläm låter rimlig. Dock har jag en bit kvar till att kalla mig storblankare (eller stor-någonting). Ville jag blanka miljonbelopp skulle jag hellre ge mig på index än en enskild aktie. Med reservation för att jag tänker helt fel där, hittills har det åtminstone inte varit aktuellt.

      Radera