söndag 17 april 2016

Middag om ett halvår

Det här är ingen matblogg, men ett av de populäraste inläggen hittills var min spaning efter idiotinköp i matbutiken. Och det finns en stark koppling mellan mat och pengar eftersom det är en tung utgiftspost för många. Dock inte för mig. Jag älskar mat och äter gott och nyttigt trots att jag lägger ungefär en tredjedel på matinköp av vad socialbidragsnormen anger, vilket nog många skulle anse vara en tight budget.

En av nycklarna till god och billig mat är framförhållning. Olika maträtter kräver olika förberedelsetid. För den här rätten är tidsåtgången ungefär ett halvår om man krånglar till det. Livet ska inte vara för lätt, nu kör vi!

1. Köp zucchini-frön på våren, mars-april.
2. Förkultivera fröna genom att sätta ett frö per kärl (plastmugg, botten av en mjölkkartong eller något).
3. Vissa frön blir något, andra inte. Det är precis som med människor. I början av maj tar du de frön som förvandlats till växter och planterar dem utomhus. Jag bor i lägenhet, så det blir kruka på balkongen.
4. Plantera basilikafrön i kruka inomhus.
5. Vattna och vänta.


6. Fortsätt vänta. Plötsligt händer det:



7. Såja, nu kom basilikan också.


8. Skörda.


9. Koka zucchinin i tio minuter. Dela den mitt itu. Skär sedan försiktigt loss inkråmet.
10. Finhacka inkråmet och basilikastjälkarna och fräs i kastrull ihop med valfri matsvamp (finns i skogen). Gör en stuvning genom att tillsätta mjölk och mjöl, salt och peppar. Koka upp.
11. Lägg zucchiniskalen som skålar i en ugnsfast form. Fördela stuvningen i skalen.
12. Garnera med basilikablad.


13. Riv eller hyvla ost över dem.


14. Ställ in i ugnen och sätt på den (förvärmning är ett dumt påfund av någon som inte betalade elen), värm på 200 grader och vänta tills de ser ut så här:


15. Ät! Är det inte asgott har du gjort något fel.

Har man inte ett halvår på sig går några av punkterna att fuska med. Zucchini/squash (samma sak) finns att köpa liksom basilika (går att använda torkad också) och svamp. Fast det blir inte lika gott som egenodlat. Eller lika billigt.

2 kommentarer:

  1. Underbart inlägg! Ska prova receptet. Kan intyga att det är suveränt att odla egna kryddor. Så härligt att bara gå ut och plocka och sätter verkligen piff på maten. När jag hade odlingslott så odlade jag bla squash, tror jag hade fyra plantor och fick sen äta squash på längden och på tvären under många veckor. :-)

    Hälsningar Malin

    SvaraRadera
  2. Vad kul! Ja, det blir verkligen en helt annan grej med färska kryddor, och egenodlat ger en bättre känsla både i själen och plånboken. Är ju minimalt med arbete också.

    Däremot har jag misslyckats med en del grönsaker. Tomater blir flopp varje gång och rabarber blev en ettårig erfarenhet i min regi innan plantan dog, men squash funkade bra så nu är jag på gång med årets plantering.

    SvaraRadera