måndag 11 april 2016

Pengar gör folk galna

När jag skulle starta en ekonomiblogg tittade jag runt lite på ”konkurrensen” och noterade att väldigt många twittrar, bloggar och poddar anonymt. En del har hållit på i flera år och skapat sig ett namn, om ”namn” som AvanzaMannen, 4020 och PhuketTrader räknas.

Så varför inte ta cred/ansvar för sina åsikter? Och hur kommer det sig att detta fenomen gäller just ekonomi och sparande? Det här är absolut inte tänkt som kritik, jag bara undrar. Andelen anonyma modebloggare är troligtvis försvinnande liten.


Pengar är känsligt. När vi träffar nya människor frågar vi direkt vad de jobbar med, alltså vad de gör av sin tid. Vi skulle aldrig drömma om att fråga om vad de gör av sina pengar, eller hur mycket de tjänar eller har. Jag säger inte att det här är fel. Jag tänker inte bryta trenden genom att börja fråga folk på krogen om de har ett regelbundet månadssparande. Men det är intressant. Att fattiga människor skäms för sin fattigdom kanske inte är så konstigt, men att rika verkar skämmas lika mycket över sin rikedom är snäppet märkligare.

Mycket tror jag bottnar i avundsjuka, både inbillad och verklig. Den som säger sig lägga pengar på dyra vanor eller på hög berättar indirekt om ett val att inte skicka pengarna till barnbarnen eller Läkare utan gränser. Kanske verkar det lite skrytigt att man ens har ett överflöd.


Fast är det det? Jag definierar mig inte som höger eller vänster, men tillhör dem som tycker att den som jobbar hårt eller försakar något andra unnar sig förtjänar att ha det bättre som följd av det. Själv har jag valt att inte skaffa barn (eller man kan säga att beslutet fattats gemensamt av mig och världens samtliga kvinnor). Vidare åker jag inte på dyra utlandssemestrar, har ingen dyr bil, ingen smartphone (ja, ni läste rätt, det går att avstå) eller annan flådig elektronik, äter billigt och har inga dyra fritidsintressen (min grundfilosofi är att bara ägna mig åt hobbies som ger pengar). Någon väljer dyra viner, någon annan ett dyrt boende och en tredje mycket ledig tid med familjen. Vem av dem ska skämmas och varför?

Sen har vi alla olika förutsättningar pga arv (både gener och pengar), sjukdomar och rent bondflyt. Livet är inte rättvist, men inget blir bättre för någon av att älta det. Vi gör vad vi vill och kan med de förutsättningar vi har. Ingen behöver fläka ut hela sitt privatliv offentligt, men jag hoppas på fler bloggar under riktiga namn istället för ”Norrlandsanalytikern” eller ”Mr Flax”. Och så hoppas jag på fler festdiskussioner kring börs och sparande med okända och ytligt bekanta. Inte med alla och varje gång, men väder, vind och Zlatans senaste mål blir väldigt tröttsamt i längden.

2 kommentarer:

  1. "Själv har jag valt att inte skaffa barn (eller man kan säga att beslutet fattats gemensamt av mig och världens samtliga kvinnor)"
    Haha, klockren kommentar.

    Jag tror som dig att anonymiteten är en jantegrej. Sen kanske folk är skraja för inbrott? Även om anledningen till att man har en portfölj på x miljoner beror på att man INTE har massa stöldbegärliga prylar hemma :)

    SvaraRadera
  2. Tack för pepp!

    Nej, när det gäller kopplingen aktieportfölj/stöldbegärliga prylar skulle jag säga att det är precis tvärtom i mitt fall. Jag kan inte ens komma på något en inbrottstjuv skulle tycka att det var värt att plocka med sig från mig. Den tio år gamla laptopen, datorhögtalarna från Net-on-net eller tavlorna målade av min okände far... Snacka om bottennapp :-).

    SvaraRadera