lördag 28 maj 2016

Ännu mer ”hemma hos”

Att renovera hemma behöver inte bli så dyrt om man är lite fiffig och beredd att hugga i.

Jag kom på att jag nästan aldrig använde mitt vardagsrum, så där är 20 i stort sett helt onödiga kvadratmeter. Så här såg det ut i bostadsannonsen innan jag flyttade in, tapetserade om och satte in mina egna möbler, men det kändes fortfarande lite som ett rum på ålderdomshemmet.


Dessutom behövde jag mer förvaringsyta. När jag flyttade in tog jag bort två garderober och en vägg. Det gjorde att hallen gick från liten och mörk till stor och ljus, men de där garderoberna saknade jag.

Så nu var tanken att sätta in en walk-in-closet i vardagsrummet och samtidigt göra rummet mer inbjudande. Jag hade en asiatisk plan i huvudet, men att få ner den på papper och sedan ett fullskaligt rum tog sin tid.


Jag ville ha det klassiskt rutiga, som åtminstone jag associerar till Asien, som genomgående tema. Detta genom att dela in väggarna i sektioner med grova stolpar med bröstpanel och gipsputs emellan. Allt från grunden, inte främst för att det blev billigast utan för att min vision inte gick att skapa på annat sätt.  


Stolparna är 3x3 tum och ohyvlade. Eftersom jag har en urgröpning i taket längs väggarna fick jag raspa dem till exakt mått eftersom jag ville skapa illusionen av att de fortsätter upp genom taket.


Bröstpanel byggde jag med mdf-skivor och en dekorlist som jag limmade fast med superlim. Sedan målade jag rutorna med lasyr på ett sådant sätt att det ser ut som att grunden är riktiga brädor och inte spånplattor. Resultatet blev förvånansvärt bra, om jag får säga det själv.



Bröstpanellist blev en utmaning. Det är överhuvudtaget svårt att få tag i eftersom nästan ingen bygger egen bröstpanel längre utan köper den som färdig (och svindyr) metervara. Dessutom ville jag ha en ganska rustik variant för att få det att passa in i stilen. Lösningen blev en ohyvlad fjällpanel avsedd för utomhusbruk. Så här ser den ut i profil:


Och så här blev det på min vägg:


Rutorna ovanför panelen är belagda med gipsputs, som visade sig vara ett väldigt trevligt material att jobba med. Billigt dessutom. Man köper det som pulver i tjugofemkilossäck, sedan blandar man det själv ungefär som murbruk. Lite åt gången eftersom man inte har obegränsat med tid att bearbeta det innan det stelnar. Bruket kastas upp på väggen med spackelspade och sedan krattar man till det i valfritt mönster med valfritt verktyg. Själv gjorde jag ett oregelbundet mönster med hjälp av en kraftig kvast, nästan åt stålborstehållet. När det stelnat kan man måla på ytan, men den ljusgrå, lite råa originalfärgen passade mig perfekt. Färdig vägg:


Från rummets innersta hörn tog jag två sådana här väggsektioner åt vardera hållet i anspråk till garderoben. Eftersom den skulle sakna fönster valde jag att bygga rutor (ständigt dessa rutor) av vanlig planhyvlad tvåtumsregel, samma lasyr som på stolpar och bröstpanel, och klädde sedan garderoben med tyg på insidan. Att använda hela reglar omlott åt två håll hade såklart blivit enklare än att sätta ihop väggar av en massa småbitar i en helt platt lösning, men livet ska inte alltid vara så enkelt.




Garderobens yttre hörna är en ohyvlad tretumsregel likadan som de som pryder väggarna runt hela vardagsrummet. Den är fastskruvad med en plåtvinkel i taket, men golvet är helt oskruvat. Min tanke har hela tiden varit att om jag, eller nästa ägare, vill ta bort garderoben ska det gå snabbt och inte lämna några spår. Allt som kommer krävas är att spackla igen ett skruvhål i taket. Eftersom hela garderobsväggarna består av reglar är konstruktionen mycket hållfast trots bristen på förankring.

Även inuti garderoben råder flexibilitet. Hyllplanen längst in sitter med konsoler så att de nedre hyllorna lätt går att byta ut mot ännu en stång för galgar, eller tvärtom. Trådbackarna till vänster och hyllan till höger är fristående och går alltså enkelt att flytta eller lyfta bort helt.




Avslutningsvis, så här ser rummet ut under användning.



Den sista bilden är i stort sett tagen ur samma vinkel som pensionärsrumsbilden högst upp. Oavsett vad man tycker om det är det onekligen en viss skillnad. Och var kostade kalaset?

Reglar och lister: 2600 kr
Mdf och plywood: 1573 kr
Färg och puts: 1004 kr
Tyg, gardinstänger, trådbackar mm: 704 kr
Övrigt (lim, spackel, plugg och annat jox): 711 kr

Totalt 6592 kr

Jag vet inte vad det ”ska” kosta att totalrenovera ett rum och bygga en walk-in-closet, men under 6600 kr borde ligga i det nedre spannet.

6 kommentarer:

  1. Riktigt snyggt! Bra jobbat :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Och även om det inte riktigt går att förmedla är min poäng att kan jag kan alla. Vi som inte är händiga kan kompensera med envishet.

    SvaraRadera
  3. Fint resultat,imponerande.Mvh snickarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, det berömmet skulle min slöjdlärare hört! Fast han hade aldrig trott på det. Med viss rätt, jag kunde ju knappt skilja på ett stämjärn och en rubank.

      Radera
  4. Wow - kanonsnyggt! Bra jobbat och vilken låg kostnad dessutom!

    (Jag plöjer alla dina inlägg. De är bra. Till detta inlägg bara kände jag att måste ge en kommentar.)

    Mvh

    Myttinge 94

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag får väl säga bra jobbat till dig med, om du orkar gå igenom alla mina inlägg.

      Radera