fredag 27 maj 2016

Guld & silver

Som tidigare nämnts tror jag på en kraftig börsnedgång inom en snar framtid och av den anledningen sitter jag med obehagligt mycket kontanter. Jag handlar med olja, som jag tror har bottnat, så det känns som låg risk och har gett bra avkastning i år. Och så har jag blankat lite aktier, men jag är inte så säker på min sak att jag vågar gå all-in på säljsidan.

Nu när räntan är negativ är ju vitsen inte så stor med att ha pengarna på ett sparkonto. Så vad gör man då, vad sägs om guld och silver? Min tanke är att handel med ädelmetaller ska sänka risken i portföljen. Vid de sex tillfällen börsen backat mer än 30 procent de senaste hundra åren har guld stigit fem gånger. Den enda gången guld hängde med ner var 1969-1970, då börsen föll 37 procent och guldet 17 procent.


Hur går man då tillväga, köpa ringar på Guldfynd? När jag tittar runt hittar jag faktiskt väldigt många som tycks barnsligt förtjusta i tanken på att köpa fysiska ädelmetaller i form av guldtackor eller silvermynt. Tydligen går det att köpa från exempelvis Baltikum. Jag fattar inte. Ville jag handla med metaller hade jag blivit skrothandlare.

Förutom att det kan vara bökigt att förvara guld och silver (det blir nog obekvämt att ha det i madrassen) är det dyrt och besvärligt att frakta. Och nej, ”fraktfritt” existerar inte, det är alltid kunden som betalar på ena eller andra sättet. Dessutom verkar det vara en ordentlig spread mellan köp- och säljkurs för fysiska ädelmetaller, redan där förlorar man flera procent.

Man kan köpa aktier i gruvbolag, men precis som i fallet med olja innebär det fler osäkerhetsfaktorer än om man handlar med råvaran. Värdet på en fyndighet kan ju sjunka/stiga drastiskt beroende på vad bolagen hittar, eller inte hittar. För den hågade finns t ex Auriant Mining, som dock gått upp en bra bit över 100 procent bara i år och har kvartalsrapport på måndag. Nej, den spolar jag...


Jag vill hellre spekulera i råvaran än i bolagen, och då finns det minifutures, long- och short-, bull- och bear-certifikat med och utan hävstång, råvaruobligationer... Enklast är nog ETF:er, alltså börshandlade fonder. Det finns både långa och korta ETF:er, och observera att det både finns ETF:er som handlar i själva råvarorna, guld och silver, och andra som handlar med råvaruaktier.

SPDR Gold Shares och iShares Silver är mina favoriter. Bägge investerar i råvaran, inte i bolagen, båda har liten spread och relativt låg förvaltningsavgift. Tyvärr handlas bägge i US-dollar. Det behöver ju inte vara ett problem i sig, men jag hade hellre gjort investeringar som inte riskerar att drabbas av valutafluktuering. Inte bara för att det är ett helvete att uttala.

8 kommentarer:

  1. Har det inte nämnts som en baksida att man inte egentligen äger något riktigt guld om man invester i olika ETF:er och liknande? Kan vara jag som fått det om bakfoten då jag alldeles nyss börjat nojja mig om alternativa placeringar vid en eventuell rutschkana på börsen...

    Trevlig helg!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fattat det som du, men är inte så orolig för det. Det är väl ungefär samma som att om alla (eller kanske bara var tionde människa) skulle ta ut sina pengar i kontanter skulle världen braka ihop eftersom det egentligen inte finns så mycket pengar. Skulle kraschen ta oss tillbaka till medeltiden är det nog bara riktigt guld som funkar, men så domedagsprofetisk är inte ens jag :-).

      Trevlig helg på dig själv!

      Radera
  2. Intressant. SPDR Gold Shares lägger jag i bevakning, ratar däremot silver. Jag tror som du att slutet är nära. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slutet och slutet, men åtminstone en sjuhelvetes skitstorm.

      Ja, guldfonden är jag redan back en procent på, men vad har du emot silver? Jag tyckte folk snackat så himla gott om silver att jag inte vågade annat än att dela upp mig på båda metallerna.

      Radera
    2. Tjena gubbar!
      Såhär dags får jag lite tid för mig själv och brukar titta runt lite på läsvärda sidor som denna.
      -Pengaregn du menar någon slags bail in som i Cypern att allt underliggande tillhör banken och du bara äger skrutt papper? Jag har också hört en del om det.

      *Per Penning varför rata silver? som jag ser det är det en "extra" utväxling på den gent emot guld. Och silver används väl fortfarande inom industrin om än i liten skala.?

      -Micke, fick blodad tand av ditt inlägg och skrev ett par rader själv om mina egna funderingar i detta ämne.

      Mvh

      Radera
    3. Kul med fler åsikter i ämnet! Jag är verkligen novis i sammanhanget och behöver all input jag kan få.

      Radera
  3. Risken med pappersguld är alltså att det finns sju in i helvetes mer derivat, och andra papper som säger sig vara investerade i guld än vad det finns fysiskt guld. Detta kommer medföra att största delen av pappren kommer visa sig värdelösa. Men det är bar om det går riktigt åt helvete. Några siffror jag läst är upp mot 80% är skräp.

    Jag vet inte och frågan är om någon vet. Men att man lovar mer än man kan hålla är väl givet. det går bra så länge inte folk blir rädda och synar bluffen, då vill man vara snabb ut.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så är det väl som sagt med pengar i stort. T ex när grekerna ville ta ut sina tillgångar från bankerna stängdes de eftersom pengarna inte fanns. Jag kanske inte är så mycket till domedagsprofet ändå, för att det ska gå så illa tror jag inte.

      Radera