måndag 26 september 2016

Så ser idioti ut

Vi har alla fått märkliga mejl från afrikanska änkor som vill göra oss till mångmiljonärer om vi bara först skickar vårt kontonummer, och helst några dollar. Sedan ska vi bli rikligt belönade.

Då och då dimper det ner ett mejl från banken (vår egen eller någon annans) som på googleöversatt svenska berättar att de av säkerhetsskäl måste ha våra lösenord. Givetvis slänger vi bort det, men en vecka senare kommer tidningsartikeln om någon som berättar att ”det såg väldigt trovärdigt ut”. Mm, förutsatt att säkerhetsavdelningen på din bank drivs av lågstadieelever!


Det kan inte bara var jag som tänker: Hur tusan kan någon gå på detta? Finns det någon enda människa som är så aningslös och/eller outbildad att de går på vad som helst så länge personen i andra änden av konversationen är tillräckligt tydlig och bestämd?

Svaret är tyvärr ja (annars hade fenomenet försvunnit), och tyvärr inte bara äldre pensionärer utan datorvana. I radioprogrammet Spanarna för ett par veckor sedan berättade journalisten och författaren Gabriella Ahlström hur hon under ett telefonsamtal från en engelsktalande människa glatt hjälpt denne att installera spionprogram i hennes dator dagen efter att någon tömt hennes bankkonto på 8500 kr. Gabriella är som sagt journalist, har antagligen jobbat med internet sedan innan millennieskiftet och hon är 52 år gammal!

Dumhetens ansikte

Alltså, denna totala aningslöshet! När hon i programmet säger att det inte verkar gå att skydda sig är det kanske inte konstigt om åldringar inte heller kommer på att man faktiskt kan kasta luren i örat på människor som försöker ta kontroll över ens pengar även om de skulle låta trevliga.


Nej, banker eller myndigheter kommer aldrig be dig lämna ut dina personuppgifter via mejl, de har dem redan! Microsoft eller Apple kommer aldrig be dig installera märkliga program i din dator. För övrigt är bästa sättet att slippa att få 8500 kr stulna från kortkontot att inte ha 8500 kr på ett konto kopplat till ditt bankkort. Det tar 30 sekunder på internetbanken att kostnadsfritt föra över pengar till ditt kortkonto. Gör det när du behöver dem och inte förr!

Fast känner du på dig att du kan komma att lämna bort kontrollen över dina konton till en vilt främmande människa som ringer till dig bör du överväga att ta hjälp av en vuxen.

10 kommentarer:

  1. Till att börja med, underskatta inte lågstadieelever. Nuförtiden lär sig ungarna att ladda ner appar innan de lär sig gå.

    Anyway, ryktet (som jag såklart sprider vidare helt utan källkritik eftersom jag tycker det låter rimligt) gör gällande att sidorna ska vara lite, lite pajiga. Precis som att Nigeriabreven ska vara lite krystat skrivna med någon felstavning här och där.

    Det gör att skurkarna ifråga på så sätt sållar bort de personer som kan se igenom en sån här pryl redan i förstaläget. Vettiga personer orkar man ändå inte övertyga hela vägen. Däremot de som glatt svarar trots att alla varningsklockor borde gå igång, de kan man med mycket större sannolikhet fortsätta lura.

    Det naturliga urvalet så att säga.

    Cheers,

    /Peter


    ps. man kan ju göra så här också:
    http://mashable.com/2016/02/26/james-veitch-toaster-scam/#E0gU3NHeR8qy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att jag tycker att barn är bland det sämsta vi har här i samhället, så betvivlar jag inte att de är mer datakunniga än jag och fru Ahlström tillsammans. Däremot har lågstadiebarn ofta inte så utvecklat skriftspråk. Det var det jag menade med min liknelse, att det dåliga språket på fejkade banksidor för tankarna till lågstadiet.

      Jag håller med om att det låter rimligt att man på detta sätt får napp av de idioter man har störst chans hos. Och om det bland dessa finns välutbildade, medelålders journalister har skojarna säkert bråda dagar.

      Radera
    2. Haha, Micke!! Nog hade jag väntat mig att du skulle få på pälsen för första meningen för länge sen :-) Sådana kommentarer om barn brukar vara ett rött skynke för många....."Du vet inte vad du går miste om, barn är det finaste som finns, hur kan man säga så...." och blablabla and all that crap ;-)

      Newman

      Radera
    3. Jag tror de flesta förstår att det till någon del är skrivet med en skopa ironi. Samtidigt är det ju det gamla uttrycket om "egna barn och andras ungar". Som barnlös är alla ungar andras.

      Jag är övertygad om att det finns mycket fint med att ha barn, men beträffande att jag inte vet vad jag går miste om gäller det faktiskt även föräldrar som inte vet hur deras liv hade varit om de vore barnlösa.

      Jag hoppas och tror att de ändå är nöjda med sitt val. Det är jag med.

      Radera
  2. Hahaha! Humor! På tal om korkade och därmed underhållande journalister så vill jag rekommendera Morgan Pålssons besök på Sveriges radios Klartext. Är det möjligen där Ahlström jobbar?

    https://www.youtube.com/watch?v=DhjNiAg7gf0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver inte se den, tror jag kan den utantill. "Inlasade idioten", "människan Robert", "möbeln bordet" - lysande!

      Radera
    2. Visst är den underbar?! Den var det första jag tänkte på när jag läste om Ahlström! :D

      Radera
    3. Lyckligtvis är ju Morgan Paulssons extrema okunskap påhittad. Gabriella Ahlström verkar finnas på riktigt, och tycker dessutom att hon är som folk är mest. Det allra mest skrämmande är att hon kan ha rätt på den punkten.

      Radera
    4. Hon kanske är förebilden när de skapade Morgan Pålsson? ;) Fast mer troligt är det som du säger; världen (och speciellt journalistkåren om du frågar mig) är full av idioter.

      Radera
    5. Ja, Morgan Paulsson har väl funnits i över tio år nu, och jag tror Ahlström kom ut som idiot nu i september. Men idiotförebilder behöver man inte leta efter, så är det.

      Radera