lördag 27 maj 2017

Börsskrock

Det finns en gammal ”börsregel” som lyder: ”Sell in May and go away.” Idén är alltså att man ska vräka ut sina aktier till högstbjudande i början av maj och sedan hålla sig ifrån börsen (oklart hur länge). Generellt har det varit en bra taktik. Problemet med generella regler är att felmarginalerna är för stora för att de ska vara värda att följa blint.


Jag tror dessutom att skrämsel om elände tenderar att bli självuppfyllande. Om många vill sälja aktier samtidigt kommer kurserna vika. Ställ dig i ett mörkt rum och gallskrik: ”Jag är arg!!!” Hur mår du då? Ja, inte är du glad i alla fall.

Ett annat börsuttryck, ”Köp till sillen, sälj till kräftorna”, antyder att man ska köpa aktier vid midsommar, sedan lämna dem åt sitt öde fram till början av augusti för att vara med i ett eventuellt sommarrally. Den har ett ännu mer tveksamt utfall. 2015 var det ett uselt råd, 2016 ganska bra. Jag är rätt säker på att ursprunget är att börsmäklare vill vara lediga på sommaren och därför tycker att det är bra om kunderna ligger fullinvesterade under industrisemestern och gör nya affärer när skolorna öppnat.


Det är bra med principer för börshandel, men det här är inte principer utan rent skrock. Att sälja aktier i maj bara för att är lika dumt som att sätta sina pengar på en vit jul. ”Jo, men det måste det bli för 'Anders slaskar, julen braskar', det är sen gammalt.

Med den logiken kan vi lika gärna hitta på egna principer för att i efterhand förklara vårt irrationella beteende. ”Tanka till hösten, kör till påska!” Eller frifräsarlösningen: ”Köp i april eller gör vad du vill!

10 kommentarer:

  1. Har också hört det uttrycket tidigare men själv tycker jag det låter helt från vettet :) Att sälja allt för att sedan hoppas på en nedgång är ju förnuftigt ifall vi hade haft en kristallkula, men det har vi inte. Tänk dessutom på allt courtage som blir

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att sälja av precis allt har jag svårt att tro att någon med minsta börskoll gör. Jag gjorde det när det flög in flygplan i World Trade Center och inte ens då var det en riktigt bra idé. Att göra det pga gamla ordstäv känns mindre vettigt.

      Radera
  2. Verkligen svårt förstå dessa uttryck, man köper ju aktier man tycker är värda att köpas, och i varje fall jag brukar behålla länge!
    Jag får väl köpa mer om något av uttrycken funkar något år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet med skrock och ordspråk är att det är svårt att veta om det finns någon vettig grund alls. Ska i så fall vara att inte gå under stegar.

      Radera
  3. Ha ha, kul inlägg, som förmodligen stämmer mkt väl. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tänker på "Tanka till hösten, kör till påska"? :-)

      Radera
  4. Jag tror pa lathet.

    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.

    Mark Twain

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Fast så jävla trött kan ju inte Mark Twain ha varit eftersom han fick ihop tusen klassiska citat :-).

      Radera
  5. Tycker inte det finns någon anledning att sälja aktier som går bra såvida man inte tror sig kunna placera i något ännu bättre.

    Tror delvis uttrycket kommer från att aktier tenderar minska något i kurs när rapport- och utdelningssäsongen har lagt sig efter maj samtidigt som många väljer att gå ur innehav över semestern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tror jag med, men då riskerar det ju också att bli självuppfyllande. Folk säljer i maj->aktierna går ner i maj->nästa maj vill folk sälja eftersom de brukar gå ner i maj, och så gör de det igen->och igen.

      Radera