onsdag 5 juli 2017

Paradox köper Triumph Studios

Spelbolaget Paradox köper en holländsk spelutvecklare, är det bra?

Inte en aning! Först och främst är priset lite luddigt. 4 miljoner euro, men ”utöver det får ägarna en prestationsbaserad summa på upp till 21 miljoner euro som ska betalas ut över flera år”. Jag vet inte ens om någon journalist försökt ta reda på villkoren för denna ”prestationsbaserade summa”. Jag hittar dem i alla fall inte. I måndagens Prata Pengar sa Volati-grundaren Patrik Wahlén: "Min erfarenhet av tilläggsköpeskillingar är att det ofta leder till att man blir lite osams, faktiskt." Låter rimligt.

Triumph Studios storsäljare Overlord och Age of Wonders säger mig ingenting, men av det jag ser på Youtube är deras storhet begripligare än de flesta av Paradox egna spel. Och vd Fredrik Wester låter hoppfull. Triumph Studios är ”världsledande inom sin nisch” och ska fortsätta precis som tidigare. Då borde åtminstone Wester (som väl känner till köpevillkoren) kunna bedöma värdet på affären och eftersom han äger en tredjedel av Paradox har han nog gjort sin läxa.


Ännu mer gillar jag uttalandet om framtida köp. ”Vi har en lista på bolag som vi uppvaktar och som vi tror passar bra under Paradox förlagsparaply, men det får ta den tid det tar.” Det är inget självändamål att köpa bolag, men det här låter som sunda förvärvsplaner i ett företag som har råd att handla. Lite som Nibe – inga jämförelser i övrigt.

Jag är lite kluven till mitt Paradox-innehav. Jag har varit med nästan från starten och tänker ibland att den här posten kan jag spara i decennier och sälja med när kursen tiodubblats. Men så tappar aktien tio procent och jag tänker att det är väl klart att jag borde ha tagit hem vinsten när den gick så bra och P/E-talet var över 30. Kanske är det därför de tog namnet Paradox...


"Nej, det kan inte gärna ha varit, nej..."

16 kommentarer:

  1. Det är intressant hur en VD kan vinna så stort förtroende i ens hjärta. Jag träffade ju Fredrik långt innan Paradox börsnoterades och tänkte redan då "Det här är ett bolag som kommer gå långt".

    Jag gick emot min utdelningsfilosofi när jag investerade i Paradox, just enbart för att jag vet att bolaget ligger mig nära. Nu har dock Paradox börjat dela ut lite av sin vinst, vilket jag självklrat uppskattar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han känns genuin. Som när kunder och fans gnällde över prissättning på ett forum och Fredrik Wester går (med användarnamnet Fred) in och svarar och förklarar. Har svårt att se Cristina Stenbeck eller Karl-Johan Persson göra så.

      Gör de bra investeringar ser jag inget självändamål med att de delar ut vinsten till ägarna, men jag har förstått att jag är lite udda bland ekonomibloggare på den punkten.

      Radera
    2. Ja precis det där med utdelningsfokus till hundra procent har jag alltid känt vara märkligt, inte min grej. Snarare ser jag det som att utdelning är ett av alla de alternativ en skicklig kapitalallokerare (ledning) har till sitt förfogande. Alternativen bör vägas emot varandra för att skapa störst värde för ägarna, sådana bolag placerar jag helst i. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    3. Ja, kan de ordna bättre avkastning på pengarna än jag får de gärna behålla dem inom bolaget. Beror lite på vad det är för typ av företag och i vilken fas de befinner sig. H&M får gärna dela ut, en nykomling som Paradox får gärna investera.

      Radera
  2. Genuin är verkligen orden som ploppar upp när man ska beskriva Fredrik Wester! Jag har varit med från IPOn och har sedan köpt på mig mer. Har varit en mycket bra start, men jag ämnar behålla länge.

    Tryckfelsnisse har varit framme gällande priset: det var ju 4 miljoner Eur plus ev tillägg, inte miljarder :)

    Har stödköpt Age of Wonders 3 och kanske ska testa det ikväll. Hinner/orkar knappt spela nuförtiden, tre tjejer (1, 3 och 37 år ;)) här hemma kör musten ur mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljoner ska det vara ja, det var ju inte Facebook han köpte :-).

      Mitt stora problem med spelbolagen är att det senaste spel jag spelade var Pac-Man eller något i den stilen, jag fattar inte ett dugg av dataspel och tycker att t o m namnen på dem är lika. Men jag hoppas att det är ett bra spel.

      Radera
  3. Tja kanske finns saker att förbittra sig över vad gäller tilläggsköpeskillingen, men fram till spelreleasen lär det väl vara en morot iaf? Känns som ett tillkännagivande av spelet triumph har utvecklat senaste två åren är nära anstående, de verkar ju hinta om det själva. Kanske en release finns någonstans i H1 2018?

    Angående hur affären är upplagd så verkar det inte finnas mycket värde i Triumph (Age of wonders IP borträknat), utan vad de behöver en stark finansiär för att fortsätta utvecklingsarbetet. Pipeline är däremot säkert mycket lovande.

    Mvh
    Häst i sydväst invest

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det negativa med tilläggsköpeskillingar som togs upp i podden var bl a att även om det är en morot riskerar kvarvarande ledning agera för att maximera köpeskillingen, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som att maximera bolagets långsiktiga vinst.

      Det verkar som att Wester har stora förhoppningar, och jag tror att han både har bra insikt i det och inte friserar för att det ska låta bra. Så kanske ska man hålla kvar aktien och se hur det utvecklas.

      Radera
  4. Ditt dygdiga as!
    Nu blev jag tvungen att kolla på ett gäng Pentagon-sketcher fast jag har massor att göra.
    Onaturligt...eller hur?

    /P

    (håller hårt i mina Paradox)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pentagon håller alltid! Onaturligt, Personlig coach, Vem var Selma Lagerlöf... Den här är inte dum heller: https://www.youtube.com/watch?v=ABPWgxzvhCs Fast jag hittar inte fortsättningen, när Franke ringer upp killen för att fråga om han slängt skallen. "Fan, vad synd... Den kan man koka fond på."

      Radera
    2. Quick update: För att veta om jag åtminstone delvis lyckats med uppfostran visade jag igår kväll Onaturligt för trettonåringen... Succé! Ungdomen är inte helt förlorad. Hon tyckte den var skitrolig på ren svenska, så nu blir det till att bredda kunskapsbasen. Pentagon-referenser ingår i allmänbildningen imo.

      Förutom redan nämnda så är Pippi, biljarden och ordvitsarna givna klassiker. Och så alla Felix Herngrens karaktärer förstås. Papi, Bäckman, grannen Bo osv. Underskattad skådis.

      Försökte googla mig till om "Best of Pentagon" finns att hitta på DVD. Men gick bet tyvärr. Youtube får duga antar jag.

      /P

      Radera
    3. Kul med "ungdomens revansch" efter Zara-fadäsen :-). Biljarden har jag aldrig sett storheten i, men Pippi är lysande. "Jävla lördags-pippi!"

      Papi Raul var väl sådär, men Dan Bäckman höll alltid kvalitet. Visst är Felix bra, men inte tillhör han precis humoreliten... https://www.youtube.com/watch?v=sgq7xiRn84E

      Radera
  5. Tycker antingen att man skall äga paradox eller starbreeze, just nu ligger nog star bättre till kursmässigt. Har ett litet innehav om ca 20 000 som får följa med mig antingen till månen eller ner på havsbotten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger bägge och har såklart bättre resultat på Paradox, men tror mer på den nu med, trots Starbreeze-aktiens kräftgång.

      Radera
  6. Men Micke, du vet väl att man bara ska investera i sådant man förstår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört teorin, men då är det ytterst få branscher jag kan investera i. Om ens någon.

      Radera