tisdag 26 september 2017

Hellre tjurrusning än björnrusning

Tobii har jag skrivit om flera gånger. En gång hade jag en diskussion med Tomas Linnala på Twitter om hur namnet ska uttalas. Jag menade på att det är en uppenbar ordlek där det sista I:et ska uttalas aj, som det engelska ordet för öga=eye. Han å sin sida hade pratat med någon i Tobiis ledningsgrupp som själv sa "tobí" med långt I. Men vadå, Lars Leijonborg presenterar sig som Las Lejonboj, så det är ju inget bevis.

Tillbaka till ämnet. Oftast när jag skrivit om Tobii har det handlat om märkliga kursrörelser och igår var det dags igen. +19,44 procent på en börsdag. 800 miljoner kronor, för att dra ytterligare en obegriplig siffra. Detta helt utan nyheter. Snillen spekulerar - men även jag.


Det kan vara en eller flera stora köpare som vill in i bolaget för att den eller de plötsligt kommit på att de tror på affärsidén, eller också har någon fått indikationer på att det är en affär på gång, att någon vill ta över Tobii eller att Tobii vill köpa någon annan. Eller en kombination - någon köper, någon annan är rädd att missa tåget och så är cirkusen igång.


Fast när det handlar om masshysteri brukar Avanza och Nordnet vara tunga på köpsidan. Den här gången var de största nettosäljare medan vi hittar JP Morgan på köpsidan. För två veckor sedan mäklade Carnegie en storpost på 1,5 miljoner aktier. Även då hoppade kursen upp ordentligt, men förra gången det var i trakterna av gårdagens studs var i början av augusti då Microsoft gjorde Eye Control till standardverktyg i Windows 10 och aktien belönades med en artonprocentig uppgång.

Dags att intensifiera samarbetet eller köpa upp hela bolaget? Eller är det HTC som knackar på dörren och vill kasta in några miljarder? Eller är det falskt alarm och dags för en tillbakagång nu? Ja, jag inser själv att det här inlägget börjar låta som outrot till Lödder, om nu någon till äventyrs kommer ihåg den serien. Så många frågor...

6 kommentarer:

  1. Hmmm, är det JP Morgan som köper så faller min teori att det är vilseledda småsparare som hetsar varandra att trada upp kursen. Ska bli kul att se vad som händer de närmaste dagarna.

    Äger du Tobii?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår var det JP Morgan, inte är det inte det. Inte än i alla fall.

      Ja, jag äger Tobii. Tyvärr har jag ägt dem länge och de har inte precis rosat marknaden, men jag tror på bolaget.

      Radera
  2. Tjo Sparo!
    Jag tänkte faktiskt göra som Tobii i helgen och ta mig till Stockholm för att köra tjurruset. Ska bli spännande och se ifall man presterar lika bra som Tobii i det loppet ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, lycka till! Alldeles för kort och lerigt för min smak.

      Radera
  3. Har en lite post i barnportföljen och är äntligen på blått nu. Har tänkt många gånget att sälja bolaget när vi kom upp på 0 igen. Men nu har vankelmodet infunnit sig igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så himla svårt, det där. En "feglösning" är ju att sälja en del och behålla resten, men då känner man sig lätt som en förlorare oavsett om det går upp eller ner.

      Radera