onsdag 27 september 2017

Sämsta bäråret någonsin

I helgen plockade jag årets nypon och kan konstatera att detta blev sämsta året i bärskogen så långt tillbaka jag kan minnas.

Det började med vinbär. Klart färre än vanligt, både röda och svarta, antagligen pga torka. Men det är okej, jag hade flera påsar kvar sedan förra året.


Blåbärstillgången var också usel eftersom frosten tog knopparna redan i april. Till slut blev det 12-13 liter om jag minns rätt. Även här fanns lite kvar i frysen. 20 till i år hade täckt behovet, men det är inte kul att lalla runt i skogen i två timmar för att fylla en bärplockare som ett normalt år fylls på en halvtimme och dessutom med större bär som går snabbare att rensa. Jaja, det får duga.

Rabarber och äpplen blev det också mindre än vanligt. Jag kan leva med sorgen för jag hade förra årets äppelmos i frysen och även om det svider går det att köpa äpplen för runt en tia kilot. Rabarber använder jag mest till sylt och till det räcker det. Får väl skippa en och annan rabarberpaj i vinter, men det mår jag nog bara bra av.


Och så nyponen då. Mindre och färre var de, men efter en dags slit med taggiga och blöta buskar såg jag till att kunna fylla vätskebältet med nyponsoppa under vinterns löprundor även i år.


Svamp tycks vara den enda gratismaten i naturen som levererar, men jag hittar inte svamp hur mycket jag än försöker, och om jag gjorde det skulle jag inte veta vilka sorter jag plockat. Enda undantaget är grönsaksdisken på Willys för där står namnet på en skylt. Inte behöver man blöta ner fötterna heller.

10 kommentarer:

  1. Som alltid mycket inspirerande att läsa om hur du arbetar med självhushållningen. Där kan så många av oss göra så mycket mer. Det finns till exempel stora odlingslotter (inte att förväxla med minimala kolonilotter) i Stockholms ytterområden (fortfarande inom tunnelbaneavstånd) som drastiskt bidrar till att minska matkostnaden.

    Det svåra är att ta sig över tröskeln, men så svårt är det inte. Börja med att laga mat från grunden, gärna vegetariskt. Baka bröd själv. Matlåda till jobbet med färska grönsaker. Nypon vet alla vad det är: ut och plocka! Svamp känns svårt. Blåbär? Lingon? Kanske nästa steg (finns det tunnelbana till blåbärsskogen?) och jag tror att man mår bra av att komma ut, bort från stan ett tag, då och då.

    Kolla gärna på http://fruktkartan.se för tips om gratis mat.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Nypon är knepiga att ta hand om, men blåbär kan alla hitta, strö i filen eller göra en paj av. Jag förvånas att det inte är fler som plockar dem. Jag ser massor av stavgångare och hundägare i skogen, ta med en burk och plocka bara!

      Fruktkartan och lite fler gratisfruktslänkar har jag skrivit om här: Gratis frukt på nätet

      Radera
  2. Jag har skogen utanför knuten, kan inte säga att skörden har varit speciellt riklig i år, har fått kämpa för min 10 liter blåbär. Hittade stora vildhallonsnår lite för sent, men nästa år blir det plock. Jag odlar på bostadsbolagets mark, alldeles utanför min veranda, nu första året blev det mest potatis, en del grönkål och rödbetor. Äpplen brukar jag fråga någon villaägare om. Har inte provat göra egen nyponsoppa, verkar jokigt. ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. I min bostadsrättsförening finns det både äpplen och vinbär. Vi är bara 700 lägenheter, så jag får ha dem för mig själv eftersom slöhet är en nationalsport :-).

      Lite osäker på vad jokigt betyder, men är det ungefär som bökigt och jobbigt ligger det lite i det, men med rätt maskin går det bra.

      Radera
  3. Ja i år var det dåligt med de flesta bär. Lingon fanns det rikligt av däremot, 30l på 5 timmar. Äpplen var det nog dåligt med egentligen, men tillräckligt för att få så mycket jag ville gratis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dåliga lingonskogar här, alla år. Äpplen hade jag kunnat jobba på att också få mer, de som har verkar alltid ha för mycket.

      Radera
  4. Har en kollega som plockar svamp varje år. Hon delar ut påsar till höger och vänster samtidigt som hon glatt meddelar "jag äter ju inte svamp själv, men det är så kul att plocka". Skulle aldrig våga äta hennes svamp.

    Men värst var när vi förr om åren brukade besöka några äldre släktingar som envisades med att bjuda på höstgrytor med egenplockad svamp. Kändes sådär när paret började bli både lite halvblinda och halvsenila.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fel svamp vill man inte äta. Jag får svamp av en äldre granne som jag litar stenhårt på. Hon verkar veta namn och egenskaper på varenda svamp. Däremot skulle jag ha svårt att lita på mig själv som svampplockare, vilket är en anledning att jag inte plockar.

      Radera
  5. Kärnar du ur nyponen för hand? Tycker det är ett helvete och får ont i naglarna. Nyponsoppan blir dock dögod...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag använder en maskin från andra världskrigets slut: https://3.bp.blogspot.com/-IxDEZvmwd-k/WAAC49AEPGI/AAAAAAAABRg/r0VY0kysQPEqa9l1OMIGldZLGUcAAF0bgCLcB/s320/nypon4.JPG

      Radera