måndag 13 november 2017

Arbetsdisciplin vid hemarbete

Jag skulle sitta och kolla på film hela dagarna och inte få något gjort.

Den kommentaren kommer nästan alltid när man berättar att man är hemarbetande företagare. Jag kan förstå det för jag kände nog också den risken. Men är människan verkligen så lat och osjälvständig?


Självklart kan jag också surfa bort en timme på trams, men när det behövs jobbar jag hårt. Och det tror jag är oberoende av om jag har en anställning eller jobbar i eget företag. Rent praktiskt vore det enklare att slappa nu när jag inte har en chef, för det finns ingen som skäller på mig om jag inte jobbar. Å andra sidan, när jag inte jobbar får jag ingen lön. Inte låg, inte avtalsvidrig, inte ”svår att försörja sig på” - när jag inte jobbar får jag noll kronor i lön.

Men förutom ersättningen så drivs man av någon slags plikt också. I en anställning slutar man ju inte jobba så fort chefen lämnar arbetsplatsen. Dessutom märks det rimligtvis om jobbet inte blir gjort. Samtidigt visar undersökningar att bara en fjärdedel av arbetstiden ägnas åt effektivt arbete. Nog tusan ligger jag högre när jag jobbar i eget företag.


Jag har aldrig haft några problem med att jobba, däremot har jag svårt att maska. En del företagare skaffar ett kontor utanför hemmet, inte för att de behöver utrymme utan för att komma bort från fritidsdistraktioner. Det tycker jag är underligt. Tar man på sig en uppgift gör man väl den, för det har jag lovat. Som Karl-Bertil Jonsson uttryckte det:
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar.

23 kommentarer:

  1. Bra tankar, exakt, man kan vara effektivare som egen, och därmed jobba kortare dagar till samma lön. Den tid som du slösurfar som anställd - kan du vara helt ledig som egen företagare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att personal står och trampar vid en stämpelklocka gynnar ingen, och har jag möjlighet att göra egna ärenden mitt på dagen (eller ta en frisk promenad i solen istället för när det är kolmörkt) blir det effektivare i slutändan.

      Radera
    2. Jag var en gång bakom kulisserna på en ICA Maxi och såg en skylt ovanför stämpelklockan: "Du ska vara ombytt innan du stämplar ditt kort". Finns det något bättre sätt att avla fram en personalstyrka som inte vill annat än att ta en lur bakom kolonialpallarna?

      Radera
    3. Det får mig att tänka på min sista fasta anställning igen. Jag hade en period när jag jobbade över mycket, i stort sett dagligen. Till saken hör att jag ofta var ett par minuter sen på morgonen, minst en, max fyra. Det första jag gjorde var att slå igång min dator, tog av mig jackan medan den hoppade igång och var alltid i arbete 30 sekunder efter att jag kommit, till skillnad från andra på kontoret som satt med en koppa kaffe och jämförde tv-kvällar i 5-10 minuter. Men visst, jag var sen och det var ju fel. Fattar inte hur jag tänkte, men det var tjugo år sedan. Nu är jag aldrig sen till någonting, någonsin.

      Men en morgon när jag var två minuter sen sa min chef något surt om att jag måste ha glömt att ställa väckarklockan, och då snittade jag nog 50 arbetstimmar/vecka. Efter det var jag i tid på morgonen, men jobbade inte över en sekund utan öppnade alltid ytterdörren på sekunden när min arbetstid slutade (och stängde således datorn och klädde på mig på arbetstid dessförinnan). Vem vann på det? Knappast jag, inte chefen och definitivt inte aktieägarna.

      Radera
    4. Kemiskt? Du menar att man borde börja knarka?

      Radera
  2. Tror att egna företagare har en tydligare koppling mellan arbete och inkomst än vad många anställda har. Det är liksom inte läge att plocka ut fem, sex veckors semester, utnyttja klämdagar och annat för att maximera ledigheten när man kör själv, "gå hem" vid lunch på fredagarna, åka på "konferensresa" och supa till, hyra stort fint kontor och annat när man drar igång något eget.

    Själv har jag nyss blivit arbetsbefriad (på grund av så kallad "arbetsbrist"). Har grundat hemma med en arbetshörna bestående av fyra flyttkartonger för att snabbt kunna dra igång min egen verksamhet. Om en dag eller två uppgraderar jag till en platsbyggt kontor som skulle passa i valfri fin inredningstidning som helst, till en kostnad på under tusenlappen … (Och en hel del armbågsolja, förvisso.)

    Jag drivs av lust! Lust att arbeta, att skapa något, få verksamheten att växa, att göra gott, hitta bra människor att arbeta med, och ständigt utveckla verksamheten. Då är det bra att driva sin egen verksamhet.

    Alltid framåt.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hoppa in och jobba när det behövs känns självklart i egen verksamhet medan det sved att sitta med rapporter och förfrågningar en lördag som anställd. På så vis är det betydligt mer lustfyllt.

      Lycka till med kontorsbygget då! Det låter som att du har koll på läget.

      Radera
  3. Jag jobbar minst 1-2 dagar i veckan hemifrån för att det är mer effektivare. Jag debiterar mer dessa dagar för jag får jobba ostört. Blir inga fikaraster på samma sätt eller onödiga kommentarer eller snackande som på jobbet när man sitter i kontorslandskap. Kan dock slänga in tvätt i maskinen och annat. Hittills har inte chefen sagt något men jag skulle gissa att han ser att debiteringen är bra dessa dagar. En kollega sa idag: du brukar ju jobba hemifrån på fredagar. Kanske ska variera dagarna lite mer. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poängen med att lägga hemarbetet i anslutning till helgen är ju att man får ett längre avbrott från nyss nämnde chef :-).

      Radera
    2. Nå, han är inte så jobbig. Han har vad jag kallar månadens tjat om debiteringsgrad. Inkluderar lite läxor till nästa månads tillfälle. :-)

      Radera
    3. Låter som en festlig kille... ;-)

      Radera
  4. Jag har förmånen att kunna jobba hemifrån någon dag ibland och mina chefer är kanon som ser till resultaten och helheten. Upplever att man ofta får mer gjort. Dels blir det ofta att man hinner svara på flera mail redan någon timme före arbetsdagens vanliga start eftersom man inte behöver lägga tre kvart på att klä upp sig och ta sig till jobbet, dels blir det effektivare eftersom man inte pratar bort lika mycket tid även om man fortfarande är nåbar på mobilen. För inläsningstid och skrivande är det ovärderligt. Efter att ha provat hoppas jag att fler arbetsgivare vågar pröva att tänka i lika moderna termer som mina chefer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På min sista fasta anställning (1996-2000) satte jag upp en Dilbert-strip på mitt kontor som en passning till min chef.

      Dilberts chef: "Jag kan inte låta dig arbeta hemifrån för då ser jag inte vad du gör."
      Dilbert: "Du ser vad jag gör nu. Allt det resulterar i är att du hindrar mig att arbeta."
      Dilberts chef: "Och din poäng är?
      Dilbert: "... precis utanför din räckvidd."

      Jag tror att min chef läste den där serien många gånger medan han väntade på att jag skulle lägga ner telefonluren, men jag kan inte tänka mig att han någonsin förstod innebörden.

      Radera
  5. En fröjd att läsa detta inlägg
    Så ska det låta

    Även ovanstående kommentatorer ska ta åt sig ..
    än ger jag inte upp hoppet om "er" generation.

    Minns debaclet i Östersund tror jag det var om felkopplingen av det kommunala vattnet med avloppsvattnet till följd att många blev sjuka och allt det där med att hämta vatten i vissa gatukorsningar osv tills problemet löstes.

    " - Detta hade aldrig hänt när 40-talisterna arbetade" :-) minns jag en röst som sa i programmet "Ring P1" och syftade på "dagens oansvarighet och o-engagemang " av "den nya generationen" de tror att de bara kan klicka på en dator så är det löst utan att förstå sambanden.

    Så visst finns det hopp om att inte alla är av samma skrot o korn där de hellre tar selfies vid arbetsbordet än ser o gör det som ska utföras :-)

    Mvh
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå att inte ge upp hoppet tycker jag att det är vanskligt att använda argument från Ring P1, men kanske hade denna kommentator en poäng.

      Radera
  6. Får ibland mer gjort hemma än på jobbet, för hemma är det TYST, inga bordsgrannar som pratar högt för sig själv eller halvtimmeslånga korridorsmöten utanför rummet (som saknar dörr). Det gäller dock att inte familjen är hemma för då är det ju kört. Finns ju distraktioner hemma som tv och datorspel, men jobbar man så jobbar man. Hade gärna suttit hemma och jobbar 4 av 5 dagar i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du får/kan inte? Min siffra är 7 av 7 och jag ser inga nackdelar.

      Radera
  7. Läste en kurs i ekonomistyrning på universitet i våras, där gick vi igenom en hel del forskning inom området. Minns inte exakt hur det var, sa ta inte det hela ordagrant, men nått åt det här hållet:

    Forskningen visat att folk blir effektivare/får mer gjort om de jobbar hemifrån. Däremot så går en del kreativitet och teamkänsla ner då de tappar mycket av den dagliga spontana kommunikationen med kollegor.

    Detta har fått till effekt att från början ville företag att dess personal skulle arbeta hemifrån helt, eftersom de fick mer gjort då samtidigt som företagen dessutom sparade pengar då de behövde mindre lokalyta. Men när de märkte vilka problem/brister som uppstod utan den dagliga kontakten mellan kollegor så har de gått tillbaka lite och en form där folk arbetar hemifrån delar av veckan men inte hela veckan verkar vara den mest framgångsrika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Men jag förstår inte riktigt sammanslagningen av kreativitet och teamkänsla. För konstnärliga arbeten skulle jag säga att det ofta finns en motsättning där.

      Och nog måste spontan kommunikation gå att få till även utan att sitta på samma plats? Företaget borde kanske hellre sätta upp ett chatcommunity på hemsidan än att locka tillbaka sina anställda till arbetsplatsen.

      Radera
    2. Minns som sagt var inte i detalj, men tror det kan ha göra med folk som arbetar i team med problemlösning, där brainstormande är viktigt för vissa delar, men även det där spontana samtalen som kan uppstå när människor kanske sitter och tar en fika.

      På mitt jobb finns det tex ett gäng personer som jobbar med servrar och nätverk och var och varannan kafferast börjar dom spontandiskutera olika problem relaterat till detta och får feedback och idéer från de andra.

      Vad jag minns så från det dom sa om forskningen så har företag där personal arbetat hemifrån i regel haft olika typer av kommunikationsmedel, tex regelbundna skypemöten och liknande. Men det har ändå visat sig att de spontana diskussioner, särskilt inom problemlösning som uppstår på många arbetsplatser är svåra att få på samma sätt när personerna inte träffas.

      Jag är verkligen ingen expert på området och jag tror mycket går att lösa på distans, jag försöker bara lista här vad forskningen inom området sa. Och forskningen visade som sagt var på positiva resultat, bara att dessa oftast (säkert inte alltid) visade än mer positiva resultat när distansarbetet kombinerades med en dag eller två i veckan där personerna träffades face to face.

      Radera
    3. Det var därför jag eftersträvade chat/forum, för att det kan uppstå spontanitet där. Regelbundna Skypemöten blir knappast mer kreativa än ett uppstyrt möte på plats, alltså helt okreativt.

      Radera