lördag 11 november 2017

Bakgrundskolla företag

Internet ger fantastiska möjligheter att hitta leverantörer av varor och tjänster från hela världen. Vi kan jämföra priser på företagens webbsidor, men också på speciella jämförelsesajter. Samma internet gör det möjligt att ta reda på hur tidigare kunder upplevt företagens service och yrkeskunnande, men den funktionen verkar många ha missat.

Ta konsumentprogram som Plus och Fuskbyggarna där folk glatt berättar att de skickat iväg tiotusentals kronor i förskott till företagare som lovat och misslyckats. Jag ser inte de här programmen själv, men har roat mig med att titta på klipp och samtidigt göra sökningar på företagen. Det finns alltid varningar från tidigare kunder, ibland finns de med svarta listor och ofta har de ekonomiska problem som gör det mycket tveksamt att anlita dem bara därför.


Det tar ungefär fem minuter att göra den där kontrollen, att kolla att de har F-skattebevis, är momsregistrerade och att ingen i vredesmod över att ha blivit lurad har lagt hundra timmar på att göra en hatsajt om den som blåst dem.

Hur kan man inte kolla upp företag man ska betala pengar till eller jobba med? Jag skulle inte ens köpa strumpor för en hundring från en näthandel utan att göra en bakgrundskontroll, eftersom det är så enkelt och eftersom jag inte skulle förlåta mig själv om jag i efterhand hittar horder av lurade kunder.


Ändå handlar folk för sexsiffriga belopp utan att göra efterforskningar. Den enda förklaring jag kan hitta är att de inte vill förstöra illusionen av att ha hittat den perfekta leverantören. Det borde vara åtalbart att vara så lat, men jag vet inte vad brottsrubriceringen skulle vara. Grovt självbedrägeri kanske?

16 kommentarer:

  1. Ja, det är ju sak samma med det mesta i Sverige. Är det 2% av väljarna som kontrollerar vad politiker gjort respektive vad de sagt? Inte ens när mamma hamnar i 6 månaders kö till cancervården. Inte ens då ramlar polletten ned för de flesta. "För vi har råd", vilket MP och vänstern alltid svarar.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste säga att jag är imponerad att du lyckas få även detta inlägg att handla om politik :-). Men visst, hårdrar man gäller detta det mesta, faktabaserade beslut blir bättre än känslomässiga.

      Radera
  2. Om grovt självbedrägeri vore ett brott så skulle största delen av befolkningen sitta i fängelse av någon anledning. :-) Eller få böter för den lindrigare varianten självbedrägeri. Föreställ dig vad som skulle hända med alla sociala medier där allt för det mesta är drinkar och solsken samt annat puttinuttigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske skulle det räcka med att statuera några exempel så att resten skärper sig.

      Radera
  3. Jag tror tyvärr att det är många äldre som inte har jättebra koll hur man skannar av nätet osv. som drabbs. Fär egen del kommer 100% av mina kunder från rekommendation eller att det hittat mig på nätet, vilket är grymt. Jag la ner ganska mycket tid på hemsidan i början men sedan dess har jag inte behövt leta kunder utan allt sköter sig automatiskt utan jobb.

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det sådana också, men många kollar vem som är billigast på Pricerunner utan att också ställa sig frågan varför de är billigast.

      Radera
  4. Jag tror att många som inte kollar upp företag tänker inte på att det kan vara bra att göra det, de är naiva pga okunskap. Sen finns det de, ofta med samma bakgrund som de tidigare nämnda, som helt enkelt inte vet hur de ska göra. De vet inte hur de ska googla för att hitta rätt info. Det gör att de inte orkar ta sig an det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om man inte tänker på att kolla upp företag pga okunskap måste det innebära att man aldrig blivit lurad. Är det möjligt att det finns människor med så mycket tur?

      Radera
    2. Jag är säker på det eftersom jag känner en del såna. Men det har nog också göra med att de jag känner är ganska unga. Jag är 26 år, och de flesta jag känner är ca 20-30. En majoritet av dessa är 24-27.

      Radera
    3. Säger du att det finns vuxna som inte blivit lurade av oärliga eller bara dåliga företag så tror jag dig, men tyvärr bör de nog förbereda sig på att det kommer att hända.

      Radera
  5. Visst är det fantastiskt

    att jag kan fråga dig direkt och få ett ev "råd".

    har funderat på och väntat en tid för att se vartåt det i början bär för Global Gaming 555, tycks bli "So far so good"

    Mina eftersökningar på internet ger mig inte så mkt information som jag önskar

    Därför passar jag på att fråga dig hur du nu ser på bolaget.

    Vill minnas att du nyss skrev att du köper bolag för att behålla livet ut. Givetvis finns det reservationer för det.

    Minns även att du tog hela "spelbranschen" under lupp om vilka kan man "lita på". Skall passa på att nämna att jag då kommenterade att Unibet var ett klart köp och att jag köpt.

    Passar nu bollen till dig :-) ang ovanstående undran.

    Mvh
    Pensionären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först och främst: Jag har ABSOLUT INTE sagt att jag köper bolag för att äga livet ut. Tvärtom har jag ifrågasatt det sättet att tänka.

      När det gäller min syn på Global Gaming antar jag att du läst det här: https://sparosverige.blogspot.se/2017/10/global-gaming-555-mot-himlen.html

      Redan nu har min "riktkurs" på 35 kr sprängts, vilket väl visar min bristande koll, men om den inte stiger helt vansinnigt utan förklaring kommer jag nog behålla GG över rapporten 30/11 eftersom jag ser mer upp- än nedsida. Den kan mycket väl dubblas från nuvarande kurs om de fortsätter att gasa. Inte i år och kanske inte nästa heller, men även om det skulle dröja till 2019 vore det en svårslagen investering.

      Generellt känns bettingbranschen skakig eftersom det är en del lagstiftning som hänger i luften. En del ska nog upp, men annat ska säkert ner. Jag lyckades sälja Betsson på knappt 80 kr tidigare i år, men ser den inte som ett självklart köp ens vid 60 där vi är nu.

      Radera
    2. Hoppsan!

      Ber allra ödmjukast om ursäkt . Inte bra att påstå ngt du inte sagt . Måste ha blandat ihop det med ngn i kommentarsfältet.

      Mvh
      P
      Skärpning framöver

      Radera
    3. Ingen fara med det, jag har full respekt för åsikten. Bara det att jag inte har den :-).

      Radera
  6. Att ringaa KFM lär sortera ut en hel del av idioter. Ofta liten kö speciellt med tanke på att det är statligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg inte det. Skatteverket spöar de flesta företag med hästlängder.

      Radera