söndag 19 november 2017

Barfotalöpning sparar knän, skor och pengar

För många är nog barfotalöpning mitt konstigaste spartips. Nu är det egentligen inget spartips, men nog spar det pengar alltid.

När jag började springa 2010 fick jag nästan omgående problem med knäna och andra löpare rekommenderade mig att testa att springa barfota. ”Jävla psykfall”, tänker jag, men testade att springa lite på gräs och upptäckte att jag inte fick ont i knäna när jag sprang barfota. Sjukvårdens lösning var gjutna inlägg eller speciella skor och detta gick ju helt åt andra hållet.


Så småningom var jag uppe i rundor på fem kilometer på asfalt och började så smått testa att springa på grus. Utan skornas dämpning lär man sig snabbt att landa mjukt, längre fram på foten. Fotbladet är lite grann som en fjäder. Tar man långa steg och landar på hälen fortplantar sig stöten upp i knä och höft. Landar man på framfoten med foten rakt under kroppen uteblir stöten.

Löpning är en monoton motionsform där det är lätt att dra på sig skador, men ju bättre löpsteg desto färre skador. Det är såklart den stora vinsten. Jag motionerar för att må bra. Är jag skadad varannan månad skiter det sig. Jag har läst "barfotabibeln" Born to run om indianer som springer flera mil barfota eller med tunna sandaler tillverkade av gamla bildäck, men jag är inte ute efter att bli en kuf, jag vill bara kunna springa skadefritt.

Tro't om ni vill, men detta var tre mil in i loppet.

Vinsten när det gäller skor är inte i första hand att jag inte sliter skor när jag springer barfota. I bästa fall springer jag 15 mil om året utan skor. Istället handlar det om sättet jag sliter skor på. Löparskor ska hålla runt 100 mil. Mitt första par höll bara 65. Nu håller mina skor minst det dubbla, 130-150 mil. Ett par använde jag i 163 mil. Sedan tyckte jag dämpningen kändes lite slö, så då fick de bli promenadskor några hundra mil till.

Dessutom är det kul att springa barfota och att susa förbi löpare som har skor de betalt flera tusen för är inte heller fel. Problemet är att vårt karga klimat inte precis inbjuder till barfotalöpning. Jag har räknat ut att jag vill ha minst 7 grader varmt för att det ska vara njutbart. Och torrt underlag, annars fastnar småsten på fotsulan. Förra helgen sprang jag en halvmil. Troligen årets sista barfotapass, men ett år sprang jag annandag jul. Om bara viljan finns så...

18 kommentarer:

  1. Det låter kul! Hur snäll är barfotalöpning för benhinnorna? Jag har nämligen en tendens att åka på benhinneinflammation, dock har jag kunnat springa nu i 5-6 månader, 2 gånger i veckan utan någon tendens till återfall. Barfotalöpning kanske kan vara ett komplement till vanlig löpning?

    Väl mött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning. Benhinnor är ett område där jag varit helt förskonad från problem, men det verkar som att många med benhinnebekymmer vill välja skor med lågt drop, och lägre drop än 0 mm går ju inte att få. Men det här är verkligen en lekmans fria funderingar.

      Och ja, de flesta av oss ser det nog som ett komplement. Ett bra år är jag som sagt uppe i 15 mil barfota av totalt 200+.

      Radera
    2. Benhinnor kan även ta mycket stryk om man byter mellan hårt och mjukt underlag, kan vara bra att ha i åtanke när man väljer rundor.

      Radera
    3. Jaha, jag trodde de flesta skador förebyggs av att blanda underlag och skor. Jag försöker blanda mellan asfalt/grus, kuperat/slätt, kort/långt och aldrig samma skor två rundor på raken. Fast jag har ingen aning om ifall jag tänker rätt.

      Radera
  2. Billigare att köpa nya skor än nya fötter :-)

    SvaraRadera
  3. Dessa fötter, igen. Har du någon speciell fäbless för det där med fötter, eller? :) Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fötter som för mänskligheten framåt. Fast förra gången jag nämnde fötter (eller rättare sagt skor) känner jag att kommentarsfältet lurade mig att låta dem ta mer plats än vad det var tänkt.

      Radera
  4. Att använda inlägg och skor som korrigerar kroppens naturliga ställning är inget jag tror på.
    Vissa "fotproblem" som korrigeras ger oftaproblem på andra ställen i kroppen. /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det enda sättet att kunna röra sig är de bra. Min pappa satt i rullstol, för att dra det till ytterligheter. I mitt fall var bevisligen tunga, gjutna inlägg inte enda möjligheten och hade jag bara lyssnat på ortopeder och ortopedtekniker hade jag sprungit med sådana (om det inte fått mig att tröttna så att jag slutat helt istället).

      Radera
  5. Enda gången i mitt liv som jag varit trendig (trendigt = stadiet innan något blir modernt, kan anses knäppt/knasigt just då) var när jag fick ett par "barfotaskor", direktimporterade från USA. Dvs skor som separerar alla tårna, som fingervantar ungefär fast på fötterna.
    Jag som _aldrig_ springer märkte att när jag hade på dem så sprang jag på ett helt annat sätt (när jag var tvungen). Som du beskriver, landar längre fram på foten och tar fart med tårna.
    Väldigt sköna var de, de där skorna, det var som att springa barfota. Sen blev de jättemoderna och svindyra. Nu är de totalt ute och omoderna och kostar nog inte alls så mycket längre.

    Nu är det ju emot dina kloka principer, att shoppa ett par skor som du inte behöver. Men om du nån gång skulle få ett par (i din storlek) så kan det vara värt att prova. I alla fall en sån här dag när det definitivt är kallare än 7 plus. Och så klarar man grus och kvistar bättre.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tittat på Fivefingers, men att jag inte slagit till har berott på att jag tycker att de är förvånansvärt tunga. Jag har ett par skor som väger 133 gram (storlek 46,5) och det är långt ifrån alla "barfotaskor" som är så lätta. Så då har jag tyckt att det är bättre att jag när andan faller på springer barfota istället för "barfota".

      Radera
  6. Bra inlägg som vanligt! Tyvärr är det nog fler som är intresserade av att fota baren istället för att springa barfota.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag inser att detta är ett av de smalaste inläggen jag gjort, men eftersom ämnet löpning av någon anledning verkar stort bland ekonomiintresserade fick det åka med.

      Radera
    2. Löpning engagerar! Vore häftigt om du också någon gång skrev om gång - sporten man undrar varför den finns!

      Radera
    3. Sporten som i princip bara finns på pappret eftersom ingen följer reglerna :-). Nja, jag vill ha en renodlad ekonomiblogg även om jag svävar ut lite ibland. Men att koppla gång till ekonomi tror jag är omöjligt :-).

      Radera
  7. Löper själv i Fivefingers (den supertunna varianten) när väderleken tillåter (det inte är för kallt mao.) och har inte haft problem med benen sen jag började använda dom. Springer snabbare, lättare och får mer energi och njutning av det. Du är inne på rätt spår!

    // Frälst och barfota

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har noterat att flera Fivefingers-modeller väger förvånansvärt mycket, så jag köpte ett par Asics Piranha istället (120 gram i min båtstorlek) och dem gillar jag inte alls. Så frågan är om jag inte fortsätter helt barfota istället, varvat med skor som åtminstone har lite svikt.

      Radera