torsdag 23 november 2017

Det självklaraste sambandet i världen

Tvittraren JakobInvest uppmärksammade mig på en lite märklig ekonomiartikel i gårdagens SvD.

Märkligheten ligger i att mänskligheten närmast tycks programmerad att göra fel. I feta bokstäver förkunnas att var fjärde svensk inte skulle klara en oförutsedd utgift på 15000 kr och att många inte ens skulle fixa 5000 kr.

Vidare fastslås att människor utan ett vettigt sparande är mer benägna att må dåligt, känna stress och till och med ångest. Enligt min alldeles egna bedömning har 87 procent av dem som påstår sig känna ångest eller panik aldrig upplevt dessa tillstånd och har således inte en jävla aning om vad de pratar om, men att de mår illa kan jag gott tänka mig.

"Inte kan jag måla, och så har jag en dålig hårdag också!"

Betyder detta att var fjärde svensk är långtidssjukskriven multihandikappad fattigpensionär med personlig konkurs och klumpfot? Nej, det betyder att väldigt många människor intalar sig själva att de inte kan spara ihop en buffert, eller väljer att inte försöka.

För ärligt talat finns det inte många människor som inte skulle kunna sänka sina utgifter med några hundralappar varje månad och istället sätta dessa pengar i ett sparkonto. Alla som för en dag vill vara kung i baren i fyra sekunder och träffa/vara hotta brudar som inte vågar dansa nyktra på efterfest i sommartid (har jag missat någon Ugglalåt nu?) skulle jag rekommendera att i samband med morgondagens löneutbetalning plocka bort en tusing och se om du svälter ihjäl innan nästa lön kommer.

Om du gör det – se det positivt, du slipper åtminstone må dåligt!

Finansminister Wibble måtte snurra i sin grav

20 kommentarer:

  1. Alltid skrämmande att läsa om hur folk inte kan (läs vill) spara till sig själva. Tycker det börjar bli dags att införa privatekonomi som ämne i skolan, ju tidigare desto bättre.

    Mvh
    Mattias

    ps. klarar man inte av en oförutsedd avgift på 30k kanske man ska överväga att inte bo i villa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bor man i villa och/eller har barn måste man ha marginaler, men att mer än var tionde svensk säger sig inte ens klara en utgift på 5000 kr (tandläkarräkning, fortkörningsbot, trasig vitvara...) känns ännu galnare.

      Radera
    2. Jag med. Och Ugglas tavla gav ingen lindring :-).

      Radera
  2. Jag tror att de kastar pärlor åt svin....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pärlor åt svin för kung och fosterland.

      Radera
  3. Det är dessutom tråkigt att folk inte vill ta hjälp när det gäller ekonomin. Jag har erbjudit min hjälp till flera som påstår sig inte kunna spara (men som istället lägger 4-5000 kr i månaden på utemat), men de vägrar ta emot hjälp eller ens några enkla tips. Att snacka sex verkar däremot alla göra utan problem! När blev ekonomi mer tabu än sex?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De inser väl att det i längden blir ohållbart att hänga med dig utan att snacka sex :-).

      Men jag förstår vad du menar. En del verkar hellre ha dålig ekonomi än att erkänna för sin omgivning eller ens för sig själva att de har handlingsutrymme och kanske inte alltid gjort/gör optimala val.

      Radera
    2. Jag är alltid oskyldig! Jag tycker oftast det är de som börjar. Kanske avger jag en "prata gärna sex med mig"-aura? :)

      Tragiskt men sant.

      Radera
  4. Du glömde låten "IQ". Är det säkert att dessa människor kan räkna så långt som till 100?

    Spargrisen

    SvaraRadera
  5. Anne Wibble, vilken hjälte. Jag minns det som igår när Jan-Boris Möller gjorde ett besök hemma i hennes kök i programserien "Här är ditt kylskåp" (NB han hade då redan utstått hårdknäckta nötter i form av kylskåp hos Monica Z, Lill-Marit Bugge m fl) och det enda han hittade i skafferiet var en limpa Blend mentol. God I miss her.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det hade jag missat. Det enda jag minns är att Dr Alban bara hade ketchup.

      Radera
  6. Är man en riktig svensk, så är man ju ett offer, eller hur. Ett offer för omständigheterna. Tänk vad skönt. Sedan somnar man om, och röstar vidare på samma skit.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blankt varje gång, men inte fan har det hjälpt :-).

      Radera
  7. Minns "Här är ditt kylskåp" mycket väl. Jag pratar gärna sex utan att ens ha haft på 7 år. Att ha en tiotusing sparad är självklart men att vara UTAN bil, i hyreslya och MED frisktandvård för 73 kr/m är också superbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte hur alla kan få så billig tandvård. Själv har jag inte haft några hål på decennier, men varje gång de räknat ut vad det skulle kosta för mig att ha fast månadsavgift motsvarar det ungefär en rotfyllning om året.

      Radera
  8. - Vad kostar en liter mjölk idag ?

    Den frågan fick dåvarande statsminister som hade slutat med att röka och hade inget svar på frågan.

    Ann fortsatte röka om kanske än mer då hon fick beska rubriker/uttalanden efter sin åsikt om att ha en årslön på spar...banken som buffert.

    Gör som strutsen
    de överlever...
    P




    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte bara statsministern (Palme va?) som misslyckades med mjölkpriset. Jag vill minnas att det fanns bud upp till 30 kr litern, de hade ingen aning.

      Radera