tisdag 28 november 2017

Gymma gratis

Jag är ingen gymkille. Har aldrig varit, kommer aldrig att bli. Min huvudsakliga träning består av löpning, och för mig är löpning en utomhusverksamhet. Men ibland får jag för mig att jag behöver muskler, och snart är vi inne i en tid på året när det kan vara -10 grader och snöstorm ute och då är det bra att inomhusalternativet finns.


Jag skulle kunna tänka mig att hyra in mig på ett gym om det gick att göra någon månad när vädret är som kallast, men alla gym verkar ha minst sex månaders abonnemang, och det har jag ingen lust med.

Då återstår hemmaalternativet. Få har lust, plats eller råd att ha ett fullt utrustat hemmagym, men vi som inte tänkt bli bodybuilders behöver ju inte heller det. Den egna kroppen funkar som träningsredskap och vikt. Som löpare gör jag gärna tåhävningar och plankan. Andra enkla övningar är armhävningar och situps.

Vill man ha verktyg och hjälpmedel är även det gratis eller nära på. Troligen har vi alla saker som går att använda, stolar och andra möbler, byggmateriel... Eller bygg en egen hantel.


Jag har en motionscykel som jag fått gratis. Troligen finns det ingen i västvärlden som inte känner någon som har en motionscykel hemma i källaren som bara samlar damm och som de helst vill bli av med.

Detsamma gäller andra motionsredskap, exempelvis alla grejer som gick att köpa på tv-shop med främsta säljargument att de gick att skjuta in under sängen. Och där blev de kvar. Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för ab-slidern.


Man känner sig inte jättetuff när man rullar runt på golvet med denna, men den funkar faktiskt! Och ja, självklart var även den gratis. Fattas bara annat!

25 kommentarer:

  1. Var försiktig med Ab-slidern, kommer ihåg när den var en fluga och många ramlat pladask ner och slagit ut tänderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klumpig har jag inte varit än. Däremot har jag en förmåga att rivstarta lite och göra tio repetitioner för mycket. Tillbaka i soffan får jag en muskelsammandragning som känns som sendrag i hela magen :-(.

      Radera
    2. ja, den där ab-slajdern ser farlig ut! Antingen kommer du fastna med skägget, eller spräcka en ven i pannan! Ser i alla fall ut som det på bilden :-)

      Radera
    3. Säkert risk för både det och andra :-).

      Radera
  2. Larsson,

    Kanske dags för en kung i baren spelning. Jag menar dags att göra ett avbrott i sparandet, och kanske gå ut på en dejt med ett fylld plånbok. Vem vet Tina, Sofie eller Sara kanske skulle vara intresserade!

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gå på krogen med fylld plånbok låter farligt. Risken är att man går back :-).

      Radera
    2. Måste man gå just på krogen på en dejt? Skulle aldrig tacka ja till det fantasilösa förslaget. /Eva

      Radera
    3. Jag bollar över frågan till dejt- och koppleriexperten Lars medan jag själv återgår till att grubbla över hur ett inlägg om hemmamotion kunde resultera i en dejtdiskussion :-).

      Radera
    4. Larsson,

      Menade bara att man ibland kanske man kan unna sig att slå sig fri. Det som heter But friday night I´ll be all right att the midnight trampoline.

      Eva,

      Nej. Det behöver man givetvis inte. Menar bara att allt i livet kan ju inte gå ut på att spara varenda enkrona.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    5. Oj, vilket långt och utländskt uttryck ;-).

      Radera
    6. Larsson,

      Tycker att du ibland kommer lite väl billigt undan. Det finns ju en balans i livet. Allt kan ju inte gå ut på att spara varenda enkrona.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    7. @Lars

      Hammaren på spiken där !
      En farlig "hobby" livsstil el vad vi nu än ska benämna detta.Verkligen sett detta och dess öde... not fun.

      https://www.youtube.com/watch?v=NCGUwRo5Ork

      Tro mig
      P

      Radera
    8. Anonym,

      Du såg givetvis hur bloggaren slingrade sig ut ur frågeställningen. Oj, vilket långt och utländskt uttryck;-)

      @P

      Tack för en bra kommentar.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    9. Slingra sig? Jag hade bara inte mer att tillägga på kommentaren om dejting. Bloggen handlar om ekonomi och inlägget om billig träning.

      Radera
    10. Larsson,

      Ingen läsare behöver tvivla på att bloggen handlar om ekonomi. Ingen läsare behöver tvivla på att bloggen inte handlar om dejting. Mitt inlägg handlade om en balans i livet.

      Keep up the good work

      Lars

      Radera
  3. Jag minns Arne Tammer..."En kvart om dagen".Så gammal är jag! Kan skriva här utan att bli bortkopplad, känns bra.ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns inte Arne Tammer, men uttrycket lyckades han verkligen hamra in eftersom det fortfarande lever (till skillnad från Arne, som tydligen vek in kepsen 2002).

      Radera
  4. Här är ett fantastiskt träningstips.

    Hemvärnet, 8 härliga träningsdygn med gratis mat i skogen varje år. Med dagsersättning baserat på sjukpenninggrundad inkomst + 7000 skattefria kronor och en komplett uppsättning friluftsutrustning av högsta kvalitet.

    Tack för kul läsning.

    Kristoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Men hemvärnet låter jobbigt för mig som inte ens fick göra lumpen (jag hade i och för sig inga invändningar).

      Radera
  5. Finns det inget utegym i din närhet ?

    Poppar upp lite här o där oftast i fina naturmiljöer
    På med långkalingarna och kör igång finns många roliga tränings-"apparaturer" där i naturmaterial.

    /släng det där plasttramset du rullar med/ Ursäkta
    ... ut på blocket me`t el dyl :-).
    Nu bör du även ha råd med minst ngr månadskort eft YARA-dealen :-)

    Lyfta stock,bära stock och stöta stock bland mkt annat som exempel bland annat smått som stort.

    Verkar som om det skulle passa såväl Eva som dig. Trots att du verkar vara en solitär till din natur :-)

    Up to date
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag har ett antal utegym på gångavstånd (en del sämre utrustade än andra: https://pbs.twimg.com/media/Cy5si4lWEAAKUQ1.jpg), men gym är verkligen inte min grej oavsett. Har jag väl tagit mig ut för att träna föredrar jag löpning.

      Radera
  6. Utegym är grymt bra och mycket roligare än att stänga in sig på ett gym. det tar lite tid men när man börjar få till en del övningar blir det mer funktionsinriktat, gym känns så enkelspårigt i många fall. ett annat tips är ett chinsräcke hemma som alltid sitter uppe. Finns många övningar att göra på den för rygg, armar, mage/bål mm.

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. De utegym jag testat har inte känts så allsidiga. Mest en massa tunga stockar som jag med nöd och näppe skulle orka baxa iväg tio gånger.

      Och chinsräcke fick jag googla. Där har du min kunskapsnivå :-).

      Radera
  7. Min Friskis har iaf betala per gång, perfekt komplement för oss ute-idrottare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var som tusan! Jag har inte hittat det någonstans och då har jag verkligen letat. Men då ska jag kolla med mitt lokala F&S. De har i alla fall flyttat sedan jag kollade senast, så det kan ju ha ändrat sig.

      Radera