onsdag 1 november 2017

Priset är inte allt

Efter mitt senaste blogginlägg om matkostnader piskade Farbror Fri upp ett Twitterdrev mot mig. Nu var jag lite ironisk, jag gillar diskussioner. Den mynnade ut i en intressant invändning följt av ett sakligt samtal.


Jag har ingen aning om den genomsnittliga matkostnaden i Sudan och tror inte att inlägget ska tolkas bokstavligt, men ofta hamnar ”matkrig” på Twitter där. Antingen äter man dyrt, gott och nyttigt, eller också billigt, äckligt skräp. Jag tycker verkligen inte att det är där striden står, snarare mellan pengar och tid. Ingen kan påstå att hembakt bröd sänker livskvaliteten trots att det är billigare än Pågens konserveringsmedelslimpa, men den tar längre tid att baka än att lägga en påse i matkorgen.

Ibland får man mer och bättre ju mer man betalar, som bilar och vissa teknikprylar. För att inte tala om arbetskraft. Men inte när det kommer till mat. Den dyraste maten är långt ifrån alltid godast, och i princip aldrig nyttigast. Sedan fattar jag att många tycker att min kosthållning inte är optimal. Särskilt inte köttätare som snudd på automatiskt hamnar på en högre kostnad än jag förutsatt att de inte lever på roadkills.


Mat är inte en konsensusgrej. Vi måste inte bli överens, det är okej att gilla olika. Samtidigt vill jag gärna ha nya influenser. Det ökar ju mina chanser att plocka åt mig mat från ”fyndlådan” med utgående varor. Det är så nära roadkills jag kommer som vegetarian.

9 kommentarer:

  1. Är väldigt avundsjuk och har svårt att förstå hur du kan få ner matpriserna till dina kostnadsnivåer.

    Skulle du inte kunna posta ett detaljerat exempel för vad du äter, hur mycket det kostar och hur du får tag på din mat för en månad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har skrivit en del om det:

      https://sparosverige.blogspot.se/2017/07/dagens-matsedel.html

      https://sparosverige.blogspot.se/2016/04/vad-kostar-mat.html

      https://sparosverige.blogspot.se/2017/03/har-ar-mitt-kylskap.html

      https://sparosverige.blogspot.se/2016/09/lagst-matbudget-vinner.html

      I kommentarerna där finns ytterligare tips och länkar, både från mig och andra. Men jag har nog inte gjort något inlägg baserat på just en månad som period, så kanske kan jag fila på det. Jag får grubbla.

      Radera
  2. Om någon drar vegetarian-koret så får du gärna peka på mig. Våra måltider innehåller kött i någon form varje dag. Tror dock att jag ätit vegetariskt 2ggr under 2017, en gång när det var slut på bacon i frysen och vi gjorde potatis & purjolökssoppa och en gång när vi var bortbjudna.

    Socialbidragsnormen för mat till EN vuxen räcker som du påpekat LÄTT till en hel köttätande familj inkl. blöjor & tvättmedel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju billigt kött också, men jag har en känsla av att jag som vegetarian har noll trovärdighet om jag försöker ta den diskussionen med en köttätare som bara vill slå hål på alla mina uppgifter och intala sig själv att inget går att göra för att förbättra sin situation.

      Radera
    2. Ja, du har förmodligen väldigt rätt :( men så kommer dom gå i pension när dom är 75 också, och då märka att det inte finns någonting att få ur skattkistan längre.

      Radera
    3. Det ska stå "Vad var det jag sa?!" på min gravsten :-).

      Radera
  3. Jag kan inte hjälpa det - men jag tänker på Burk-Curt när jag besöker Sparo. ;-)

    https://www.folkbladet.nu/142573/burk-curt-var-miljonar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och givetvis har Burk-Curt fått en hyllning på bloggen: https://sparosverige.blogspot.se/2016/12/ovanliga-snaljapar.html

      Radera