fredag 24 november 2017

"Smärtsam H&M-resa” - när börjar den?

Enligt Handelsbanken har H&M en ”smärtsam resa” mot digitalisering framför sig. Hur länge har vi hört liknande omdömen? Minst ett par år.


Som (inte så lite besviken) aktieägare undrar jag om inte den där resan mot digitalisering börjar snart. De har en hemsida där man kan beställa varor och få dem hemlevererade. Vad är det konkurrenterna erbjuder utöver detta? Måste H&M lägga ner sina butiker så att de bara finns i den digitala världen, är det vad som menas med ”resan mot digitalisering”?

Det här skulle jag vilja ha utrett av dem som pratar om att H&M måste satsa på e-handel. Exakt hur? Och med detta sagt har inte företagets representanter själva rosat marknaden med information om hur det går på resan. I en tid när vi kan få reda på vad kändisar, B-kändisar och alla möjliga tycker och tänker i alla lägen har H&M istället gått bakåt och blivit mer hemlighetsfulla.


Kort sagt, när Karl-Johan Persson får sparken som H&M-vd bör han nog inte satsa på en framtid som presstalesman.

14 kommentarer:

  1. Ett problem som H&M har när det gäller digitalisering är att t ex presentkort inte funkar så bra online. Om du har ett presentkort så kan du ange dess nummer när du betalar. Inget krångel!

    Men har du en värdekod som du fått via kundklubben måste du ringa till kundtjänst innan du genomför din beställning. Detta måste du göra på kontorstid så att H&M-personen du pratar med manuellt aktiverar din rabatt. Detsamma gäller alla andra rabatter du kan få visa t ex klädåtervinning i butik.

    Så H&M har en del problem på det området trots att man kan beställa kläderna via hemsidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där lät riktigt krångligt, och borde inte vara så svårt att fixa (vilket gör problemet extra irriterande).

      Radera
  2. Man undrar ju hur HM skulle se ut med en riktig VD.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen. KJP känns ointresserad av uppgiften och skulle nog passa bättre i en obskyr startup ihop med programmerare med rosa hår.

      Radera
  3. Håller med dig. Nog för att e-handeln kommer öka och Zalando och Amazon tar marknadsandelar. Men H&M börjar handlas på löjligt låga nivåer. Undrar ibland om folk har besökt Alibaba? Tycker själv inte att det är ett under och produktbeskrivningarna är ibland så otroliga att det är uppenbart att det du köper inte överensstämmer med bilderna. Det enda jag har köpt på nätet som jag genomgående är nöjd med är böcker, annars tycker jag inte att det möter förväntningarna.

    Jag ökade faktiskt lite i veckan. Inte för att jag tror att aktiekursen kommer återhämta sig på ett bra tag. Den kommer garanterat inte slå index (om man nu är ute efter det). H&M kommer kanske inte ens klara utdelningen. Men även om de sänker till 8 kronor per aktie så får man minst 4,25% direktavkastning vid dagens kurs. Fast vad vet jag, kanske ska de ner till en DA runt 6,3% som MQ (som i det korta perspektivet presenterat bättre resultat än H&M...).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju tidigare tippat att butikshandeln kommer att få en revival och jag kan inte tänka mig några produkter som passar så bra att köpa IRL som just kläder. Men visst, klart att e-handel är framtiden, men H&M finns ju där och kan inte sjunka hur långt som helst.

      Radera
    2. Men DA på 6,3% är ju högre än vissa preferensaktier. Bör inte HMs stamaktie värderas betydligt högre än så? Här får man iallafall *chansen* till stigande utdelningar på sikt.
      HM växer ju bra på topline också, så bara marginalpressen planar ut borde det bli bra.

      Radera
    3. I valet mellan bostadsbolagens preferensaktier och H&M på 190 kr känns det som fördel Persson i nuläget. Fast det har jag (och många andra) i och för sig sagt förr och fått äta upp.

      Radera
  4. Du har helt rätt ang vd-bytet.
    Att tillsätta sonen utan incitament att driva utveckling som vd -i familjebolaget man kontrollerar 71% av rösterna i -känns lika intelligent som ge en stupfull nycklarna till bilen så att hen kan skjutsa hem dig då du ju druckit en lättöl själv... Lekt ibland med tanken om Ola Rollén varit vd istället :-). DÅ hade det blivit åka av! Man måste ju få drömma ibland. Sålt av lite fler HM idag och köpt Bilia istället som också har tagit stryk, men där jag tror att herr Q kommer se till att vårda aktieägarvärdet annorlunda genom att fortsätta höja utdelningen (finns utrymme för det till skillnad från HM som delat upp utdelningen i två omgångar för att klara utdelningen). Har fler span på g för att ersätta de återstående HM-aktierna med inför kommande utdelningssäsong... Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tredje generationen Persson är säkert ingen dumbom, men det är lätt att få uppfattningen att han är ointresserad av uppgiften.

      Ola Rollén vore helt klart intressant, för att inte tala om hur intressant det vore att följa aktiekursen den dag nyheten släpps. En annan "guldkalv" med oviss framtid jag skulle kunna tänka mig som H&M-vd är Bengt Baron. Han har ju lyckats med alla möjliga typer av företag, så kanske kläder kan bli nästa bransch.

      Bilia är kanske ingen dum idé. Bara inte Qviberg gör som med Metro och säljer sin andel för en krona :-(.

      Radera
  5. Nästa anhalt för HM blir onekligen att utdelningen sänks, kassaflödet pekar inte åt rätt håll. Men, kanske leder sedan tappet i förtroende till att ledningen byts ut?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sänkning av utdelningen (i kronor, inte i procent!) ligger definitivt i farans riktning, även om jag tror att de kommer kämpa hårt för att behålla den oförändrad.

      Radera
  6. Jag var med och skrev en b-uppsats i våras där vi, som en del av researchen intervjuade människor om bland annat H&Ms webbhandel.

    Minns inte exakt vad som sas, men i princip så var alla vi intervjuade positiva till H&M som butik och varumärke men negativa till H&Ms e-handel.

    Några vanliga saker som många klagade på:
    Är svårare att hitta produkterna där än hos många konkurrenter (konkurrenter har bättre sök och/eller filtreringsfunktion, fler kategorier).

    H&M har samma pris på webben som i butik trots att kostnader måste vara lägre för e-handeln och deras konkurrenter på webben erbjuder bättre priser.

    Konkurrenterna erbjuder fri frakt, vilket H&M inte gör.

    Bökigare att lämna tillbaka H&Ms produkter än vad de borde vara.

    En del har problem med att H&Ms produkter levereras till utlämningsställen som ligger långt från hemmet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Jag har aldrig köpt något från H&M på nätet, men sökfunktionsinvändningen förstår jag inte. Det går att söka på enskilda ord och i tydliga kategorier. Men en del av de andra punkterna är irriterande som det där med returer.

      När det gäller fraktkostnaden tycker jag det väsentliga är totalpriset. Jag struntar i om det bakas in i varorna eller ligger som en enskild post.

      Utlämningsställen tycker jag är krångligt hos många näthandlare. När jag köper något vill jag kunna se om varan kommer att levereras till dörren eller till utlämningsställe. Jag vill kunna välja ett utlämningsställe som passar mig bättre än det närmaste och jag vill aktivt kunna välja bort speditörer som hänger varorna på dörren. Jag bor i en förort, så är jag inte hemma när de kommer kan de lika gärna kasta grejerna som att lämna dem obevakade.

      Radera