torsdag 16 november 2017

Större kläder till högre pris

Ska jag behöva betala mer för en kostym bara för att det är Armani?

Nej, det var inte en ärlig fråga. Det är däremot denna, från en artikel i Expressen: ”Ska jag betala en hundralapp mer bara för att jag väger mer?” Linda, 26, är kränkt över att en jacka i hennes storlek, XXXL, kostar mer än samma jacka i medium.


Jag tycker att Kappahl ska ha rätt att sätta vilka priser de vill. Den kund som hittar ett prisvärt plagg köper, resten låter bli. Vill de ändå förklara varför XXXL-jackan är 20 procent dyrare kan de hänvisa till att det gick åt mer material eller att den kortare serien kostar mer per plagg att producera. Sett i det ljuset tror jag att Linda fått rabatt.

Själv behöver jag skor i storlek 46,5. Till skillnad från XXXL är det inte en abnorm storlek, men tveklöst utbudsbegränsande. Hittar jag en modell jag vill ha är chansen god att butiken inte ens tagit in min storlek och realådor med blandade storlekar har aldrig skor i båtstorlek. Inte blir jag kränkt för det, trots att jag inte själv valt fötter och till skillnad från Linda inte kan göra något åt saken.

Vem ska betala för det här nu då?!

Andra som drabbas är sjuka (vård, mediciner och förlorad arbetsinkomst), allergiker (specialkost), alkoholister och rökare (straffskatter). När kommer artikeln om den diskriminerade blandmissbrukaren Stoffe som måste betala för sina egna kanyler?

48 kommentarer:

  1. Haha, underbart. Kränkt är ju som bekant det nya svarta.

    Förövrigt finns det väl förslag om att Stoffe inte ska behöva pröjsa kanylerna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mest kränkt vinner. Att det skulle kunna ses som lite löjligt ibland går inte att ta in.

      Stoffe slipper nog betala om han bor på rätt ställe, så det var ett dumt exempel. Jag har inte letat efter Stoffe-är-kränkt-artiklar heller och nu slår det mig att jag borde ha gjort det.

      Radera
  2. Ja, man upphör inte att förvånas. Resonerar man som hon - är väl allt orättvist som inte är till hennes fördel. Klädestillverkarna ansåg väl att det gick åt för mycket tyg och ville ta mer betalt, jag förstår dem.
    Man kan ju vända på kuttingen och fråga sig om smala människor ska betala mer,(Ta igen på gungorna vad man har förlorat på karusellen), p g a att vissa har tjockat till sig, så att tygmängden blir de dubbla. Jag har själv varit tämligen rund och reflekterade aldrig över att jag kanske betalade mer för kläder, på avdelningen för större personer.ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt går att vända till sin nackdel, offerkoftor finns i alla storlekar (inklusive XXXL). Det bästa (fast i slutändan sämsta) med att alltid se sig orättvist behandlad är att man kan intala sig att ingenting är ens eget fel.

      Radera
  3. Ja suck, Linda kan vara glad över att normalviktiga personer faktiskt subventionerar hennes stora kläder.

    Men dina skor har jag svårt att förstå problemet med. Storlek 42-43 finns ALDRIG i några fyndlådor. De fylls alltid av 46,47 och uppåt samt 36,35 och neråt för herrskor...

    Även Stoffe ta det lugnt, gratis kanyler har vi redan för alla knarkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske ska gräva djupare i fyndlådorna då för jag hittar aldrig 47:or där. Eller knappt ens på hyllorna. Det brukar mer bli:
      - Har ni skor i storlek 47?
      - Javisst, då blir det de här!

      Skönt att det löste sig för Stoffe.

      Radera
    2. Min man har storlek 47,5 och skor i den storleken tillverkas knappt. Att hitta dem i något slags realåda är närmast en utopi. ;)

      Radera
    3. Det kan jag tänka mig. Det känns som att jag ligger precis på gränsen. Fast jag tror att löparskor (av tio par skor jag köpt är nog åtta till löpning) kan ligga lite högre eftersom många använder lite större storlek för detta ändamål.

      Radera
  4. Linda glömde kanske inte tänkt på att samhället även kränker henne genom att den större mängd mat o godis som hon slafsar i sej ger en större mat-budget än normalt. Det är ju orättvist att hon ska behöva lägga flera tusen på mat o gottis i månaden när sådana som Micke klarar sej på 800kr.
    Orättvist och kränkande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar mig på 663 kr faktiskt :-). Och visst är det orättvist!

      Radera
  5. En tisha till nyfödd kostar mer än en till mig (strl M) så tygåtgången kan ju spekuleras kring. Skillnaden torde bli den att jag kan pröjsa min själv mot bebis som måste förlita sig på barnbidraget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att det handlar mer om tillgång och efterfrågan. En damtröja i M går åt medan en i XXXL kanske hänger på lagret i ett år innan den eldas upp. Och många kläder till nyfödda säljs nog som present och då får det kosta.

      Radera
    2. Jag kan tänka mig att det är mer komplicerat att sy den mindre t-shirten till bebisen än en i storlek M som har mer tyg och raka sömmar. Plus att man föräldrar till nyfödda är mer ängsliga att pracka på ditt och datt när de försöker göra allt ”rätt”.

      Radera
    3. Å andra ska tröjan till den nyfödda dreglas och kräkas på ett par månader innan den är urvuxen medan vuxenkläder ska hålla i flera år, så får man välja var kvaliteten ska hamna skulle jag föredra att de fuskar ihop barntröjan.

      Radera
  6. Jag är inte tjock,
    Jag är bara lätt att se ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte övervikt, jag har underlängd.

      Katten Gustaf

      (Den där tjocka, randiga som fanns som seriefigur på 80-talet)

      Spargrisen

      Radera
    2. Man bör också betänka att om man har kraftig benstomme (som Linda på bilden) får man dra av vikt för det. 30-40 kilo sådär, och då är det inte alls säkert att man ens är överviktig längre.

      Radera
  7. Jag ville köpa en hamburgare för 150g, men den var dyrare än en på 90g. Eftersom jag var hungrig blev jag kränkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...på 150g ska det stå. Nu kränkte jag mig själv nästan!

      Radera
    2. Förjävligt! Ring DO. Och facket.

      Radera
  8. I artikeln finns en bild på prislapparna. Där kan man se att priset i NOK är detsamma för båda storlekarna.
    -Kanske Linda skulle flytta till Norge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag noterade också det och undrade varför, för jag gissar att marknaden för XXXL-kläder är ännu mindre i ett land där det är rena religionen att gå på tur.

      Radera
  9. Vad är de tnu man brukar säga? Stora skor, stor...? :)
    Skämt åsido, den där vänsterlogiken är så enormt utbredd i Sverige numera. Detta sjuka med att någon annan ska betala, inte jag. För annars blir jag faktiskt kränkt. Och för övrigt så blir jag numera nästan dagligen kränkt över antalet troliga id-oter i Sverige :)
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart känner jag till myten. Varför skulle jag annars stå och posera med en sko i handen :-)?

      Radera
    2. Stora skor, stort skägg? Det finns bevisligen ett samband!

      Radera
    3. Bill Clinton har skostorlek 54. Monica Lewinsky (eller möjligtvis Hillary) kanske kan uttala sig om hans... skägg.

      Radera
    4. Att du vet vad Bill Clinton har för skostorlek tycker jag är mycket intressant.
      Jag har aldrig sett Bill med skägg, åtminstone inte i ansiktsområdet...

      Radera
    5. Jag är kung av meningslösa fakta, men nu när jag googlar påstår någon att han har US14.5. Det kan inte vara mer än EUR50.

      Radera
    6. Ingen vill veta var Sara faktiskt har sett Bill Clintons skägg...

      Radera
    7. Jag höll på att fråga om det var cigarrer inblandade, men Sara är ju så pryd att det vore elakt ;-).

      Radera
    8. Det är du sannerligen! Så det handlar inte om fotmätartävling i brist på annat att mäta?
      Det är stora skor!

      Radera
    9. Haha! Nu blev du nyfiken...

      Radera
    10. Det var du som började ;)

      Radera
    11. Jag vet, jag kunde inte låta bli ;-).

      Radera
    12. Minsta pick jag träffat på var på en gubbe 2 m lång LITEN näsa och med 47 i skor...

      Radera
    13. Hysch! Paja inte illusionen nu. Vi i simfotsmannaklubben har ju byggt upp denna image i generationer :-).

      Radera
  10. gjorde ett stickprov som får representera dressmann. att köpa en skjorta i storlek s till 3xl kostar 299:-. samma skjorta i 2xl till 9xl kostar 399:-.
    inte så konstigt eftersom det går åt mer material och nog mer arbete + att jag tror att man säljer fler skjortor i storlek m till xl och därför kan få ner produktionskostnaden på de mer än på de mer udda storlekarna.
    (den observanta ser här att storlekarna 2xl och 3xlöverlappar mellan butikerna. så har du de storlekarna är det billigare i detta fallet att handla i vanliga dressmann än i xl.)

    https://dressmann.com/sv/p/shirts/formal/dobby-easy-care-shirt/7161539_F900
    https://dressmann.com/sv/p/shirts/formal/dobby-easy-care-shirt/7157166_F900

    SvaraRadera
    Svar
    1. 9XL?! Det måste väl betraktas som ett tält! Har Dressmann alltså särskilt XL-butiker? Vilken stigmatisering av tjockisar i så fall.

      Radera
    2. stämmer.
      själv har jag slutat att handla där efter att ha köpt 3 st skjortor, alla i samma storlek. när jag kom hem var 2 för små och 1 för stor. gick tillbaka och bytte. provade med deras provskjorta, (eftersom man inte får packa upp skjortorna där), kom hem och upptäckte att de nya var fel de med. så nu slipper de sälja fler skjortor till mig iaf!

      Radera
    3. Jag har aldrig handlat på Dressmann. Vissa affärer känns bara fel, jag har inte sett ett enda plagg hos dem jag skulle vilja ha.

      Radera
  11. Allt är orättvist, och det ska flera få artiklar om. Se denna: https://www.aftonbladet.se/nyheter/article13213438.ab
    Alla andra kan åka på semester, men inte hon, det är orättvist. Min mening här är inte att såra någon eller göra någon illa, utan lyfta att det finns skillnader i livet, i ekonomin och i allt. Vissa val och olikheter driver kostnader. Vad syftar dessa typer av artiklar på? Hade varit kul om det fanns en gnutta journalistik i dem där murvel var lite kritisk och funderade lite istället för att satsa på en snyft historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syftet är väl att piska upp hat mot kapitalismen. Bevisligen finns det människor som tjänar sämre än Hillevi och ändå har råd med semester, en bostad och en buffert. Jag tvivlar in på den bottenlösa hopplösheten hon känner, men undrar vad hon gör för att komma till en bättre plats i livet.

      Noterar att hon i likheten med nästan alla Lyxfällandeltagare pratar om sig själv i tredje person: "Man är hemma, för man har inte råd med annat. Man går ut och går." Det är som om hon vore statist i sitt eget liv, ska något ändras måste samhället eller någon annan träda in och göra det åt henne. DÄR finns den riktiga tragiken i historien.

      Radera
  12. Säger inte att det var bättre förr....

    https://www.youtube.com/watch?v=xrOgYjp20j0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eeh... nej, Van Morrison är ett strålande bevis på det för han var ju en lika kass artist förr som han är nu ;-).

      Radera
  13. Hon hade ju faktiskt kunnat beställa jackan ifrån norska Kappahl istället. Där går det åt lika mycket tyg oavsett midjemått; åtminstone verkar det så utifrån prissättningen i originalartikeln. 599 Norska kronor motsvarar 612 Svenska dito. Alltså 13 Kr dyrare än här hemma, men det kan det ju vara värt att slippa bli diskriminerad.

    Ska man inte bli diskriminerad för sin vikt ska man ju heller inte bli diskriminerad för att man är kvinna: http://www.magazin24.se/debatt/dags-att-det-finns-mensskydd-pa-offentliga-toaletter/repqdB!Wm7FAr4cFTv3ivfW11Qqg/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man bortser från kostnaden att åka till Norge, men det känns som att hon är tillräckligt selektiv för att kunna göra det.

      Ja, det där var ju en sällsynt korkad offerkofta. Gick in på hennes Facebook och läste lite. Regimkritisk ska ingen beskylla henne för att vara :-).

      Radera