onsdag 8 november 2017

Trumpna kändisar på jakt efter flyttfirma?

Idag är det exakt ett år sedan Donald Trump vann det amerikanska presidentvalet. Den som valde att se SVT:s valvaka kunde då avnjuta det alltid lika neutrala ansiktsuttrycket hos nyhetsankaret Anna ”Stoneface” Hedenmo.


Men redan innan dess slog många kändisar på stora trumman och lovade att om Trump vann skulle de minsann fly landet. En av de mest högljudda var komikern Amy Shumer. Två månader innan valet fick hon en fråga om ifall hennes komik skulle ändras vid en Trumpseger.
My act will chance because I'll need to learn to speak Spanish. 'Cause I will move to Spain.

Kanske ligger hon i språklig hårdträning, men flyttat har hon inte (psst, hycklare heter hipócrita) och detsamma gäller för Whoopi Goldberg, Samuel L Jackson, Barbra Streisand, Lena Dunham med flera.

De flesta verkar ha hängt upp sig på Trumps löfte om att bygga en mur för att kontrollera gränsen mot Mexiko, men märkligt nog verkar de flesta ha planerat att flytta norrut, till Kanada. Undantaget är komikern George Lopez som angav Mexiko som sin tillflyktsort. Han är i och för sig född där, så då blir det mer logiskt. Men flyttat har han inte. Kanske hjälper han Amy Shumer med spanskan?

Cher sa att hon skulle flytta till Jupiter efter en Trumpseger. Det kan ha blivit någon strul med hennes visumansökan hos den jupiterianska ambassaden för inte heller hon har kommit iväg.

Den enda jag tror verkligen har flyttat är Madonna som nu ska bo i Portugal. Hon sa å andra sidan också att hon skulle ha sex med alla som röstat på Hillary Clinton och där har hon några kvar. Men det kan ju tänkas att en del har tackat nej till erbjudandet från 142-åriga Madonna.


Även våra svenska emigranter skulle lämna USA om Clinton fick på nöten. Eva Dahlgren var först ut, och Joel Kinnaman var ännu tydligare: ”Vinner Trump så packar vi väskorna och flyttar hem till Sverige, det är en sak som är säker.” Nej, ett år senare har han inte hittat en enda flygförbindelse som rymde både honom och hans ego.

Valutor kan devalveras, men detsamma gäller faktiskt åsikter. Har man en gång uttalat sig tvärsäkert för att sedan agera tvärtom, blir man svår att ta på allvar nästa gång man gör ett utspel.

43 kommentarer:

  1. Finns inte mycket att tillägga klockrent som alltid.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det som möjligen kunde tydliggöras är att jag inte ser detta som en höger/vänster-fråga. Oavsett om det är Lars Ohly som sätter sina barn i dyr privatskola eller Fredrik Reinfeldt som överger arbetslinjen för att själv leva på bidrag slår trovärdigheten i golvet.

      Radera
    2. Sant, hyckleriet har sannerligen ingen partitillhörighet..... 😒
      Mvh snickar'n

      Radera
    3. Nej, äntligen en fråga som förbrödrar det politiska landskapet från höger till vänster. Plötsligt tycker jag mig höra We shall overcome i bakgrunden :-).

      Radera
  2. Nu ger jag upp. Har blogspot något emot mig?! Det här är tredje gången jag försöker skriva ett inlägg idag, den verkar inte vilja publicera dem. Och då nämner jag bara sex en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara mitt nyinstallerade sex&snusk-filter ;-).

      Radera
    2. Jag trodde du var för det fria ligg... ehh, ordet? ;)

      Radera
    3. Jag är allmänt frihetlig även om jag själv tycker att löpning är en enklare och mer allsidig motionsform.

      Radera
    4. Än...? Jag är nog inte helt med på kopplingen där.

      Radera
    5. Än den motionsform mitt nya vuxenfilter rensar bort från kommentarsfältet.

      Radera
    6. Jag skulle nog inte kalla det-som-inte-får-nämnas-vid-namn en motionsform. Jag menar, visst, några kalorier bränns nog men det är försumbart. Jag ser det snarare som social träning. Det här att lära sig att ge och ta och att man inte alltid kan få det man vill. Viktigt att öva på!

      Radera
    7. Du har nog några poänger här. Okej, jag vågar inte säga annat :-).

      Radera
    8. Vågar inte? Jag trodde du var modigare än så :)

      Radera
    9. Modig? Nej, nu förväxlar du mig med någon annan.

      Radera
  3. Och bara därför så gick det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, gick du igång så väldigt bara på att bli avvisad av Blogspot?!

      Radera
    2. Hahahaha, men Micke! Jag blir ju alldeles generad (vilket inte händer ofta). Du gick just från bitter gubbe till snuskgubbe! Grattis, det är en befordran ;)

      Radera
    3. Tackar jag blir jag väl anmäld för något, men det var ett sånt där läge när bollen låg på straffpunkten och målvakten var iväg och köpte korv. Man bara måste sparka in den liksom.

      Radera
    4. LOL,

      Kul att följa denna blogg i bloggen. Hur skall det gå för Sara och Micke?

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    5. Jaha, så vaknade det där gamla ryktet igen då... :-)

      Radera
  4. Dahlgrenskan kan ju börja med att leva som hon lär och skicka skattepengar till Sverige om hon inte vill flytta själv. Hon har nog råd att betala skatt i flera länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man tycka, men verkligheten säger att hon knappt har råd att betala skatt i något land: https://uvell.se/2017/11/06/eva-dahlgrens-skatteparadis/

      Radera
  5. Ja vore roligt men ej troligt med denna återkoppling i papperstidningarna.

    Är av den uppfostran att man åtminstone försöker sitt bästa att göra vad man säger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett sådana artiklar, men inte just på årsdagen. Och givetvis inte i svensk media. Visserligen var det inte vårt val, men de hade inga problem att publicera Dahlgrens och Kinnamans uttalanden före valet.

      Radera
  6. Ett år efter och du är fortfarande bitter? Ajaj..men det är "väl bara sånt man säger" alternativt "säger vad man tänker/sanningen"? Det borde du hylla istället? Eller trodde du på riktigt att dom skulle flytta?

    Att inte stå för sitt ord är inget ovanligt..kan Dumpster *fniss* kan dom....eller hur gick det nu med upprensningen i "träsket" och alla andra löften/valfjäsk.

    Är lite avis på dig ändå, ekonomiskt oberoende men gör som alla andra o gnäller mest på nätet..hoppas jag blir bättre när den dagen kommer och anammar min frihet, men är tveksam.

    /Enirriteradannanmicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du menar att när Joel Kinnaman sa att han skulle flytta sa han sanningen. Men nu när han inte levt upp till sitt löfte ska jag hylla honom? För vadå? Jag föredrar att hylla människor som lever som de lär och inte bara snackar skit.

      Hur jag är som människa och hur jag får mina dagar att gå kanske du ska vara lite försiktig med att uttala dig om, men jag önskar dig all lycka i ditt eget liv.

      Radera
    2. Det jag menade var att du bör hylla folk som säger "sanningen" när dom är arga/ i affekt..en referens till Presidenten som du konstant försvarar.

      Du väntade dig att en massa familjer på allvar skulle flytta om hela sina liv pga El Presidente? Var det trovärdigt tycker du? Ingen trodde på det, och inte du heller.

      Gällande ärlighet kanske du istället skulle erkänna att du fortfarande är sur ett år efter valet för att ett gäng kändisar dissade presidenten, och nu fick du chansen att skapa ett Aftonbladet "Dom som bor kvar ett år senare", i någon sorts påstådd jakt på ärlighet och hipócrita. Det slog bakut. Dina läsare går inte på det.

      Tidigare var din blogg lite spännande, nu är det mest bara missunnsamhet och bitterhet så blir lite matt av ditt konstanta gnällande. Det är tråkigt. Ang dina dagar så har du världens möjlighet, istället skriver du bittra och sura inlägg på nätet när du kunde skapa något. Är det vad du gör med ditt oberoende? Slöseri anser jag.

      /Micke

      Radera
    3. Min poäng var just att det inte var sanningen. De ljög och du tycker att jag ska hylla detta faktum. Och nej, jag trodde inte på allvar att de skulle flytta. Jag tror inte ens att de tänkte det själva. Jag tror att människor som Whoopi Goldberg och Amy Shumer ville straffa sina medmänniskor med att "om ni röstar fel nu så kommer ni minsann inte kunna glädjas av min kulturgärning i framtiden", vilket säger en del om deras självbild.

      Jag är inte ett dugg sur över att deras hyckleri avslöjats. DU är sur över att JAG fick rätt, och beträffande bitterhet är dina bägge kommentarer fullständigt indränkta i det, vilket gör dem ganska humoristiska.

      Du behöver självklart inte hålla med mig om någonting, men om du tycker att min blogg är tråkig föreslår jag att du inte besöker den. Jag tror att Nyheter 24 vore en bättre sida för dig, men det gör du som du vill.

      Radera
    4. Att ett år efteråt skriva som du gör visar visst på att du är lite sur allt :)

      Vad fick du rätt i? Du och jag har inte diskuterat det här innan och jag visste att dom inte skulle flytta. Bara något dom sa. Vill du få det till hyckleri så visst..

      Men du, och nu citerar jag dig från ovan: "Jag föredrar att hylla människor som lever som de lär och inte bara snackar skit."
      Nu avslutar jag med presidentens misslyckade löften:

      https://www.svd.se/obamacare-och-is--sa-har-det-gatt-for-trumps-valloften#sida-11

      Alla som läser din blogg förstår var du står, även om du allt som oftast låtsas vara någonstans i mitten.

      /Micke

      Radera
    5. Vad jag fick rätt i? Jag fick rätt i att Trump skulle vinna, som jag var väldigt tydlig med innan. Och jag fick rätt i att de människor som dyrt och heligt lovade att flytta skulle visa sig vara tomma "hot" (inte lika svårt att förutse).

      Om det känns bra för dig att konsekvent tala för "alla som läser din blogg" tänker inte jag hindra dig, men jag hoppas och tror att majoriteten av bloggläsare (en kurva som förresten glädjande nog stiger brant) inte tycker att bloggen är tråkig och meningslös.

      Jag låtsas ingenting. Jag var och är tydlig med att jag föredrog Trumpseger framför Clinton. Sedan har jag kritiserat Trump både här och på Twitter, för han är på intet sätt ofelbar, vilket jag heller inte hade räknat med (sedär, ännu en punkt jag fått rätt i).

      Radera
    6. Rätt märkligt det där med att bara för att man förstår att nått är på gång och säger det så är man automatiskt av åsikten att det är rätt att så sker, Jag förstod liksom du Micke att Trump skulle vinna och att det är en högst tvivelaktig kandidat på posten, misstänker att vi båda tycker att Hillary var ännu mera tvivelaktig och att det var två rätt kassa val dom hade att välja på.....
      Eftersom man inte kastat sig över gillaknappen på fejjan på varje nedvärderande inlägg om trumpen utan däremot haft mage att ifrågasätta en del av dom är man att betrakta som ultrahöger och phaen själv personifierad, kan jag dock leva med.....
      Frågan är hur folk som stirrar sig blinda på hur världen ska vara enligt deras uppfattning gör när den har mage att verka efter hur andra som har en annan uppfattning gör..... 😯

      Tror det är bättre att verka efter dom förutsättningar som är och försöka påverka dom efter förmåga åt det håll man vill än att obstinat köra på nån ideologisk låsning,,

      OBS, påverka innebär inte för mig att slå sönder enskilda butiksinnehavares butiker för att protestera mot kapitalismen iför nikeskor och märkeskallingar! 😳

      Mvh snickar'n

      Radera
    7. Framförallt kände jag att eftersom jag har svårt att orka engagera mig i svensk politik tänker jag inte göra det i ett land där jag inte ens skulle få rösta även om jag hade velat.

      Ska jag försöka recensera Trumps första år hade jag högre förväntningar, men är fortfarande övertygad om att han var och är ett bättre alternativ än Clinton. Med henne som president tror jag att vi hade varit mitt inne i ett världskrig nu.

      Radera
    8. Misstänkte på gott och ont att han skulle ha senaten och kongressen emot sig och inte lyckas få igenom så mycket.....
      Trampade på rätt många ömma republikanska tår i valrörelsen och nu är det inte praktiskt politik som gäller utan långsinthet och sårad självkänsla och chans till revansch, resultatet är ökad polarisering och ökat politikerförakt från allmänheten vilket inte är önskvärt men inte desto mindre sant......

      I varje val vi sett har dom etablerade partierna fått pisk och speciellt EU vill svara med ökad överförmynderi, lovar gott inför framtiden.... 🤔

      Om jag gillar det? Inte phaen har jag laddat med popcorn men det är så det ser ut och man får väl försöka förhålla sig till det efter bästa förmåga.....

      Radera
    9. Den biten är jag med på. På gott och ont har ju USA:s presidenter svårt att få igenom sina förslag genom bägge husen. Det som stört mig är att han från att ha gått till val på att till skillnad från sina företrädare inte agera världspolis blivit ganska mycket av den globalist han hånat. "America first" - men så ge fan i Syrien då!

      Radera
    10. Lilt Obama fick han ärva några surdegar och har ett gäng experter säger åt honom vad som behöver göras......

      Politikernas dilemma är väl att försöka göra det dom vill göra....

      Radera
  7. Alla dessa hycklare! Nu står de på kö i Aftonbladet och råljuger om hur Sverige minsann borde ha råd att ta emot massor av barn (förlåt jag menar äldre män åt batikhäxornas knull, vi får väl offra våra äldre tex, skjut av dem bara). Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsikten att skjuta av pensionärer har jag i och för sig inte hört sedan Lars Ekborg i en sketch hotade att göra sig av med i stort sett alla grupper (gör lampskärmar av lappjävlar osv).

      Radera
    2. Vilken konstruktiv och trevlig ton..

      Radera
    3. Nu vet jag inte riktigt vem du riktar kommentaren till, men jag tror att förslaget att "skjuta av äldre" var satiriskt menat, liksom mitt citat om "lappjävlar" från Lars Ekborgs sketch skriven av Beppe Wolgers.

      Radera
    4. Nästan lite humor att Beppe Wolgers blir beskylld för fel värdegrund,, 😆

      Radera
  8. Eva Dahlgren får så gärna stanna borta..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller något trängande behov av henne i Sverige. Förutom att hon är en av Sveriges sämsta artister är hon ju gnälligare än... mig!

      Radera