fredag 3 november 2017

Uppsök service

När jag säljer saker på Tradera anlitar jag ofta Schenker för leveransen. I min kommun har de sju ombud där man kan lämna in sina paket. Den närmaste ligger 500 meter härifrån, den näst närmaste 2,5 kilometer bort. Känns som ett enkelt val, men till saken hör att det närmaste ombudet är en tobaksaffär med ointresserad och ganska otrevlig personal.


Alla kan ha en dålig dag, men för några år sedan förstod jag att här handlar det snarare om dåliga liv – de är alltid sura. Och det är som sagt en tobaksaffär, som alltså säljer tobak, spel, godis, dyra lågprisleksaker och klockor. Kort sagt, de säljer skit och försvann butiken skulle jag inte sakna den.

Butiken som ligger ytterligare två kilometer bort är en helt vanlig Hemköp med korrekt personal och sällan några längre köer. Jag behöver inte den heller, men många närboende skulle sakna affären om de tvingades slå igen.


Därför gör jag mig omaket att varje gång jag bokar frakt välja bort det förvalda, närmaste alternativet och sedan ta extrapromenaden. Vid det här laget har jag nog gjort det 50 gånger, vilket innebär att jag gått/sprungit 20 mil extra för att gynna en bra butik framför en dålig. För egentligen kostar det mig ingenting. Jag behöver motionen och omvägen har gett mig chansen att lyssna på runt 30 timmar av intressant poddradio.

Och – inte minst viktigt – jag mår bra mentalt av att ta ”krånglet”. Det ger mig rätt att vid behov klaga eller ställa krav på leverantörer jag handlar av. För nöjer man sig med företag som man vet ger sämre service eller har sämre produkter än konkurrenterna frånsäger man sig ju faktiskt den rätten eftersom man då genom sina handlingar visar att man nöjer sig med skit.

12 kommentarer:

  1. Helt rätt!

    Att röra på sig är en förmån som man ska utnyttja när tillfälle ges (annars får man skapa tillfällen) och att gynna vettiga lokala näringsidkare känns bra i magen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul att ibland ha ett mål som omväxling till planlösa promenader och löprundor och det riktade "stödet" känns absolut meningsfullt.

      Radera
  2. Så sjukt rätt tänkt. Det är helt klart värt en omväg för att stötta kvalitet och se till att pengarna gör lite nytta där de behövs. Jag är även mån om att sprida mina inköp mellan flera aktörer om det är så att fler än en faller mig i smaken.

    Och som du säger, det kostar dig lite tid i detta fall men du får ju motionen på köpet :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet för mig när det kommer till aktivistisk konsumtion är att jag har så låga omkostnader att affärerna nog skiter i om jag handlar där eller bojkottar dem :-).

      Trevlig helg själv!

      Radera
    2. Trevliga kunder är nog alltid uppskattade även om du köper för lite. Tala om för personalen i affären att du tycker de är bra så får de en positiv återkoppling. Nästan alla gillar ärligt beröm. Förmodligen minns de inte att du köper för lite, men de minns kanske att du är i butiken regelbundet och kanske, kanske, behandlar dig som en bra och trevlig stamkund.

      Radera
    3. Kanske har du rätt, kanske skulle manlig personal tro att jag var en knäppis och kvinnlig förutsätta att jag stöter på dem, polisanmäla och hänga ut mig i #metoo-kampanjen :-).

      Radera
  3. På tal om konstiga butiker, så köpte jag idag en burgare. Det var snudd på omöjligt för mig att förstå den svenska personalen pratade, och sura var de på mig för den saken. Min sambo sa efteråt att hon inte heller förstod vad de sa, det kände smått dumt att fråga 3 gånger. Dit går jag alltså inte igen. Vad är det för puckon till chefer som anställer folk som inte ens uppfyller det basala behovet av att kommunicera? Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde lite internationell prägel ingick i snabbmatskonceptet: https://www.youtube.com/watch?v=zLyQnHg_B94

      Radera
  4. @Micke

    Du har slagit mig som en person som lever relativt spartanskt.

    Vad är det du säljer på Tradera?

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! Det mesta faktiskt, från gamla böcker till möbler. Dessutom har släkt och vänner som vet att jag säljer bett mig att sälja deras grejer också. Två dödsbon i släkten landade också på mig. Läste någonstans att varje svensk har prylar att sälja för 25000 kr. Jag har sålt för det dubbla och tycks aldrig få slut.

      Radera
  5. Bra service ska betala sig. En del företag verkar inte ha insett det.
    Den här filmen visar hur det kan bli: https://vimeo.com/113504317

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Snacka om att man känner igen den kundtjänsten när de ställer frågor man redan svarat på och ber om uppgifter man omöjligt kan ha. Men jag hade inte fattat att pausmusiken i telefonkön är live :-).

      Radera