tisdag 5 april 2016

Ekonomipoddar

Jag har i stort sett gett upp konceptet television. Jag har inte ens en tv längre. Istället knarkar jag nätradio/-tv. Här är en lista över de ekonomipoddar jag försöker följa regelbundet.


Detta är det något allmängiltiga namnet på tidningen Placeras podd där chefredaktör Tomas Linnala samtalar med Börsveckans Lars Frick. Genomtänkt, matnyttig och faktiskt rätt kul också. Humor kan tyckas överflödigt när det handlar om börsen, men nej, jag tycker inte det.


Men känns humor jobbigt kanske Börspodden är något för dig. Daytradarna Johan Isaksson och John Skogman ger i Avanzas regi korta marknadskommentarer och ett och annat aktietips. Avsnitten släpps en gång i veckan och ligger på en halvtimme, vilket lätt hade kunnat halveras om programledarna lät bli att kalla varandra vid förnamn var femte sekund (”Vad tycker du om det här, Johan?”, ”Jadu, John...”). Men står man ut med Werner & Werner-imitationen är det ibland ganska hörvärt.



Nordnets veckoprogram lett av sparekonomen Joakim Bornold och SvD-journalisten Peter Benson. Lite annat fokus än Börspodden med färre företagsspecifika analyser och lite mer helhetsgrepp på börsen. Skönt tugg och bra kunskapsförmedling. Jag saknar Bornolds företrädare Günther Mårders snåltips som var helt i min smak, men en av de bästa poddarna även med den nya bemanningen.



Avanzas sparekonom Claes Hemberg vill inte vara sämre. Fast i det här formatet är han det. Jag saknar dynamiken av flera röster, och så tycker jag att Hemberg gör det väl lätt för sig genom att i stort sett aldrig prata företag. Vädrar han en åsikt är det oftast någon annans. Men vad tusan, han vet hur man låter käften gå och vet vad han pratar om, så programmet är ändå värt att höra. Om man gör det... Visst är det spontant att sitta på ett kafé och podda i sin iPhone, men ljudet blir därefter.


Tre unga, fiffiga traders ger sin syn på börsläget och analyserar världspolitik. Jag stör mig på det extrema användandet av engelska uttryck, men innehållet är ofta bra. Okej, jag ska gnälla på en grej till. Vad är det som är så farligt med att använda sitt riktiga namn? Jag har liiite svårt att ta en kille som kallar sig ”Handelsson” seriöst. Jaja, det är väl jag som är gammal.


Ännu yngre är Unga Aktiesparares poddare, men jag känner mig inte lika gammal när jag hör dem. Däremot känner jag igen mitt eget lillgamla jag. Inte mycket till analyser och tips, mer allmän börsinfo och undervisning i skön stil.


Journalisten Jacob Bursell snackar marknad och världsekonomi, ofta med intressanta gäster. Själv hade jag gärna sett lite fler tips på köpvärda fonder och på hur man ska tänka när man handlar dem, men som allmänt ekonomiprogram är det bra och informativt, om än inte jättefestligt.


Aktiespararnas podd med mycket ojämn utgivningsfrekvens. Här kommer det jag saknar hos många av konkurrenterna, ambitiösa företagsanalyser. Men vi får hålla tummarna för att medarbetarna är utvalda för att de är duktiga på börsanalyser och inte för deras radiovana. Annars är vi illa ute...



Eftersom de knappt orkar dra ihop material för en podd är det märkligt att Aktiespararna har två. Har inte riktigt fattat uppdelningen av personalstyrkan, men det här är den pladdriga redaktionen. Jaja, som poddknarkare får man inte vara kräsen.


Själv tycker jag radio är överlägset tv eftersom jag kan lyssna när jag springer, promenerar, diskar, lagar mat... Men vill man ha rörliga bilder bör man välja efn.se och då företrädesvis Börslunch. På 20 minuter hinner de med dagens viktigaste händelser. Lite väl förtjusta i grafer, kan jag tycka. Annars bra. Och programledaren Charlotte Stjerngren har humor.



Vet inte om Sveriges Radios program räknas som poddar (de gör det visserligen själva), men Plånboken tycker jag är ett bra program om privatekonomi.


Den pensionerade 44-årige hedgefondförvaltaren Karl-Mikael Syding samtalar med den hälften så gamle entreprenören Ludvig Sunström (nej, jag har inte stavat fel, det ska vara så). Om ekonomi, företagande, nätverkande, filosofi, personlig utveckling… Det låter spretigare än det är. Inga konkreta börstips, men väl boktips och utmanande idéer och det räcker för att kvala in på min lista.


Någon mer podd värd att nämna? Och har jag fel i mina åsikter (det är väl ändå inte möjligt)?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar