måndag 30 maj 2016

Pengafobi

En del människor tycks verkligen ogilla pengar. Och självklart finns det en diagnos. Har inte allt en diagnos idag? Chrematofobi betyder rädsla för pengar. Jag vet inte hur många som lider av detta, men tittar man på Sverige idag skulle jag gissa på ett par miljoner åtminstone. Här är några exempel på vanliga symptom:

Köpa dyrt

Bor man på en liten ort där man vill värna om sin lokala järnaffär eller radiohandlare fattar jag att man kan handla där trots att exakt samma saker går att köpa billigare någon annanstans, för att man tycker att det är värt kostnaden. Annars inte. Hur kommer det sig att folk köper en vara som finns billigare i exakt samma utförande, av samma tillverkare, på gångavstånd? Ta t ex en titt på utbudet i bensinmacken. Jag förstår att någon rycker till sig en chokladbit när de ändå handlar bensin, men välsorterade mackar säljer så mycket som ingen borde spontanköpa, allt från utemöbler och balkonglådor till vetemjöl och glass i storpack. Detta till ett pris som är 10-100 procent högre än andra detaljisters. För att det finns en marknad.

Onödiga köp

Att köpa dyrt är dumt, att köpa onödigt är ännu dummare. Jag vet inte hur många gånger jag har hört människor försöka motivera varför de köpt något de egentligen inte ville ha, men köpte bara för att förstahandsvalet var tillfälligt slut, eller i väntan på en ny modell eller på att de ska ha råd med det de egentligen ville ha. Hur tusan nu det ska gå till när de futtiga pengar de lyckas spara ihop bränns iväg på skit de inte ens vill äga.


Helt meningslösa köp

Fika på stan en kvart innan man är hemma, hemlevererad pizza för att det var omöjligt att förutse att magen skulle börja kurra trots att kylen är tom, träningskläder och utrustning för en träning man inte har börjat med, men är övertygad om att man ska få inspiration till bara man köper den där tröjan eller den där cykeln som är aningen mer lättrampad än den cykel man redan har i förrådet... Vi är alla mer eller mindre dåliga på att scanna av personer i vår omgivning, men vuxna människor som inte har en aning om ens hur de själva funkar måste ha ett allvarligt fel.

Semester på kredit

Oj, det blev sommar i år igen, vem kunde ana? Tydligen alldeles för få eftersom det shoppas semesterresor både med dyra blancolån och genom olika delbetalningslösningar direkt hos researrangören. Har man inte pengar att handla sin resa för stannar man hemma. Frågor på det?


Det här var bara ett axplock av dåliga beslut som tycks skräddarsydda för att slippa skrapa ihop en förmögenhet eller ens en liten buffert. Jag har full förståelse för att inte alla – som jag – sparar pengar nästan tvångsmässigt, men ibland känns ansträngningarna för att slippa ekonomisk frihet nästan medvetna. Antingen det, eller också är verkligen en betydande del av mänskligheten idioter, vilket skrämmer mig ännu mer eftersom jag är stupidofob.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Håller med dig på samtliga punkter utom en och det är köpa dyrt. Jag bor i en liten by där det finns en Coop-butik. Visst är det dyrare, men sparar tid och kostnad för bensin för att slippa åka till större varuhus som finns mil iväg. Då jag är höginkomsttagare och snittar 60 tim arbetsvecka (20-25 tim pendling utöver detta då jag åker tåg/buss), så tjänar jag mer på att hinna jobba så här mycket. Dock händer det att jag vissa månader storhandlar i en halvstor affär som finns en mil bort. Den lilla Coop-butiken är viktig att behålla i vår lilla by då man (och den äldre befolkningen) annars tvingas iväg långt bara man behöver någon liter mjölk eller frukt.
    I.ö håller jag med dig även på denna punkt. Handla t.ex kaffe och våffla på ett fik är för mig otänkbart. Bjuder hellre hem hela lilla släkten på våffelkalas som kostar väsentligen detsamma....:-)
    Mvh Pia i Skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia!

      Jag tycker att vi verkar ganska överens. I mitt exempel skrev jag "gångavstånd". Ska man åka bil flera mil till alternativen förstår jag att det kan väga över.

      Och precis som du är inne på tycker även jag att små lokala näringsidkare kan vara värda en extra slant. Har själv bott i en by med 1000 invånare där det var viktigt att få behålla lokal service.

      Radera