torsdag 1 september 2016

Augusti i sammandrag

En rätt lugn börsmånad, stökigare på andra vis. För Aida Hadzialic t ex, som fick avgå efter att ha kört bil med 0,2 promille alkohol i blodet. Det är riktigt dumt att köra bil berusad, men hur man än vänder och vrider på det var hon en av de bästa ministrarna den här regeringen hade. Och en av ytterst få med ryggrad. Kanske därför hon gick.

En lite tramsig nyhet var att Patent- och registreringsverket beslutat att Säter inte längre får använda sin kommunslogan ”Jag är tokig i Säter” som anspelar på att Säter är mest känt för sitt mentalsjukhus. Tydligen är ordet tokig stötande nu. Själv tycker jag att förkortningen PRV är stötande eftersom den associerar till en myndighet som omotiverat lägger näsan i blöt väldigt ofta.


Börsen då. Själv har jag köpt det danska medicinbolaget Novo Nordisk. Jag tyckte helt enkelt att det blev för billigt efter Q2-rapporten. Novo tjänar pengar på produkter mot diabetes typ 2, och det är ju inte precis en sjukdom på nedgång. Strax efter mitt köp berättade både Tomas Linnala och Lars Frick i sin börspodd Stockholmsbörsen att de, oberoende av varandra, gjort detsamma, medan Martin Nilsson från Catella Hedge sa i Börslunch att det är alldeles för tidigt. Den som lever får se.

I samma veva sålde jag av mina innehav i ABB och Sandvik. Två fina bolag, men jag tycker att de är för dyra om det börjar blåsa. Bara lugn, jag är fortfarande domedagsprofet.


Och apropå dyra bolag. Vid P/E 25 tyckte Carnegies Simon Blecher att SCA-aktien var ”tokdyr”. Jag köpte säljpapper för att invänta smällen. I förra veckan kom den, men tyvärr inte på det sätt jag hoppats. Bolaget meddelar att de delar upp skogs- och hygiendelarna till två bolag. Marknaden applåderade och nu står aktien i P/E 35. Att jag sitter med skägget i brevlådan är ställt utom allt tvivel, men när jag ändå sitter där tror jag att det skulle svida mer att resa sig än att sitta kvar.

Positionerna i guld och silver har inte heller varit så roliga i augusti (men desto roligare tidigare). Tur i oturen att den stigande dollarn dämpat fallet på mina innehav. Nästa vecka är det OPEC-möte, så efter det kanske oljan tar fart (åt något håll). Som jag ser det kan mötet knappast gå sämre än förra gången, och då var marknaden ändå väldigt förlåtande.

Min börsmånad kan alltså sammanfattas som ömsom ris, ömsom … ännu mer ris. Slutsumma: +0,91 %, samtidigt som SIXPRX gick upp 2,47 %. Varje månad utan börsfall ska gå dåligt för mig, allt annat vore konstigt. Och när råvaruinvesteringarna går ännu sämre än alla börsindex är jag egentligen nöjd att jag inte blöder mer än jag gör och att jag trots allt gått bättre än Stockholmsbörsen även i år. Men jag skulle ljuga om jag sa att det inte stör mig att inte slå index. Jag kan inte göra det varje dag, det vore omöjligt, men nog skulle jag vilja göra det varje månad.


Apropå det där raset jag pratar om (och som aldrig tycks komma). De som brukar lyssna på Johan Isaksson i Börspodden vet att han sällan tar till kraftuttryck i programmet, så vi var nog flera som hajade till när han vid slutet av gårdagens avsnitt på frågan om han har några innehav i de bolag som diskuterats svarar: ”Jag kan ju ganska direkt säga att jag inte ägde ett enda bolag, för börsen kommer att gå åt HELVETE!” Helvete är ett starkt ord även för mig, men det ligger något i resonemanget.

Nu är sommaren officiellt över. Som den höstmänniska jag är känns det helt okej. Sommar i all ära, men man blir ju trött på att såsa runt, och ännu tröttare på att alla andra såsar runt så att det är helt omöjligt att få tag i folk. Och jag har visserligen inget emot värme, men skönt att slippa vänta till mitt i natten för att kunna ge sig ut på en löprunda utan att få värmeslag. I augusti har jag förresten sprungit sexton mil. Det är mer än på länge även om jag nostalgiskt minns en tid då mitt riktmärke var tjugo mil per månad och jag ibland överträffade det med råge.

I helgen var det Friidrotts-SM två kilometer härifrån. Inträdet kostade 180 kr/dag. Själv valde jag istället att springa på strandpromenaden utanför, där Sverigeeliten värmde upp. Själva tävlingarna fanns ju ändå på SVT Play. Detta är vad som på Twitter benämns #Sparadkrona... 

Till åtminstone någon läsares förtret tänkte jag avsluta med en bild på min chiliodling som nu börjat skifta färg. Det här är en rödgrön röra jag uppskattar.


Visst ja, en sak till har hänt i augusti. Öppet Arkiv har lagt ut min gamla bejublade Bolibompainsats. Om du inte orkar se hela kan du spola fram till 12.30, då jag dyker upp och ser ut ungefär så här.


Men nu släpper vi det gamla. Ny månad, nya besvikelser!

16 kommentarer:

  1. Trevlig sammanfattning...jag har funderat på varför det är så ovanligt att politiker/ministrar avgår på grund av att de inte är kompetenta för uppgiften (vilket är väldigt vanligt) och hur ofta de avgår på grund av skitsaker så som att köra bil efter att ha kört med 0,2 promille i blodet eller inte betalat TV avgiften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är svårt att begripa varför inte kompetensen väger tyngst, eller ens tungt. Likaså värderingen av snedsteg. I min värld är omfattande fiffel med skatter och kontokort otroligt mycket värre än obetald tv-licens, för att nämna ett exempel. Att någon kan göra en annan bedömning där är en gåta för mig.

      Radera
  2. Vad ligger det för värde i att sitta, och glo med skägget i brevlådan? Som jag sagt tidigare: Sälj och gå vidare. Själv köpte jag Ratos innan rapporten. Upptäckte att jag gjort en felinvestering, och sålde.

    Köpte finska Huhtamäki istället. Aktien har redan börjat stiga. Min erfarenhet av detta att sitta på en massa felinvesteringar är att det handlar om big ego weak judgement syndromet.

    Ha det bäst

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att du förenklar verkligheten. Bara för att en aktie går åt ett håll är det ingen naturlag att det fortsätter (inte att det vänder heller såklart). Hade jag inte redan haft en position i SCA hade jag idag absolut kunnat satsa pengar på en nedgång.

      Nu har jag redan en och väljer att behålla, på samma sätt som att jag ibland behåller köppositioner som gått åt fel håll. Jag hade t ex kunnat sälja Opus långt innan den gick ner till 4 kr. Istället behöll jag och har nu aktier värde 7 kr/st. Felinvestering i och med att jag köpte för tidigt, men ändå med bra avkastning i slutändan.

      Och som svar på din inledande fråga är allt lite roligare med skägg, även att glo i brevlådor.

      Radera
  3. Aida Hadzialic visade dåligt omdöme i samband med att hon körde alkoholpåverkad. Sättet hon hanterande situationen därefter är dock uppfriskande, hon tog avstånd från sitt beteende och var införstådd med konsekvenserna. Snyggt!

    Jag har snittat ner mig i Novo Nordisk tapp, hoppas det ger resultat. Är missnöjd med den krångliga hanteringen av dansk källskatt men jag gör kanske en höna av en fjäder. En blankett till danska skattemyndigheten kan jag väl stå ut med.

    Det verkar som om analytikerna säger att snart så händer det något dramatiskt, antingen en kraftig uppgång eller nedgång. Ja, vi får väl se vilket antagande som är det korrekta, om något.

    Hösten är en fin period. Färgerna, frukterna, krispigheten i luften ...

    Du gjorde dig bra som kung!:_)

    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är verkligen inte mycket till skådespelare, men jag är faktiskt själv nöjd med den där insatsen. Brukar ha jobbigt både att se mig själv på film och att höra min egen röst, men det där står jag ut med, så då är det nog helt okej.

      Ja, 0,2 promille är 0,2 för mycket, men bra efterarbete!

      Jag har Novo Nordisk källskatt som en sur grej att ta tag i. Jag fattar verkligen inte den danska blanketten, är osäker på ungefär hälften. Hade hoppats att någon vid det här laget skulle ha tagit reda på (och lagt upp någonstans) exakt vad som ska fyllas i, och hur. Men det verkar inte så. Har du lyckats fylla i den?

      Ja, många analytiker som helgarderar nu. De enda som verkar säkra är TA-folk, men dem litar jag aldrig på. Annars är det som spådomarna om när FED ska börja höja räntan, att antingen sker det före presidentvalet, eller också efter :-).

      Mm, höstluften är svårslagen. Färgerna är också fina, men luft känns viktigare.

      Radera
  4. En riktig pratkvarn var hon dock en i mängden då många politiker babblar mycket utan innehåll, munlädret går tydligen av bara farten, hehe
    Politiker har litet eller inget förtroende hos svensken läs de som följer samhällsdebatten, ja jösses hur det har blivit
    Nästa val kräver jag personval med personligt ansvar, basta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots införandet av personvalskryss känns partierna snarare mer toppstyrda nu än tidigare. Jag förstår inte vad vi ska ha 349 riksdagsledamöter till om merpartens uppgift är att dyka upp vid voteringarna och trycka på den knapp partiledningen bestämt.

      Radera
  5. Efter det att den danska källskatten ändrades till 27% meddelade Nordnet att de skulle informera om vilka uppgifter som skall redovisas till dansk skattemyndighet. Har inte hört något ännu, får väl snart påminna dem om löftet.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag har Avanza och har fått en känsla av att de har olika lösningar. Men om det är danska skattemyndighetsblanketter som gäller måste det nästan vara den med rubriken "Ansøgning om fritagelse for dansk udbytteskat", vad nu det kan betyda :-).

      Radera
  6. Ja, det är sannolikt den blanketten som gäller för min del. Återstår sedan att fylla i den med relevanta uppgifter :-)
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är där jag får problem. Men berätta gärna om du får svar från Nordnet eller blir klokare av någon annan anledning. Antingen här i tråden eller på sparobloggen@gmail.com.

      Radera
  7. Oj, chiliodlingen skiftar färg. Intressant. ;-)

    Är nog inne på Lars linje vad gäller SCA. Mkt möjligt att den är (för) högt värderad, men just nu tror jag inte att det spelar så stor roll. Iom den ganska oklara uppdelningen så har det på något sätt blivit en förhoppningsaktie.

    Man får dels en skogsdel som ska värderas upp pga ett potentiellt samgående med Holmen på något vänster (oklart hur). Och en hygiendel som ska värderas upp till samma nivå som sina nya peers (Kimberly Clark). Bara uppsida så långt ögat når. [undertecknad har ingen position i SCA]

    Räknar med ett separat inlägg vad det lider om hur man får tillbaka pengar från danskarna. [undertecknad äger Novo]

    För övrigt, jobbigt att vara Dr Baisse när det aldrig nånsin går ner? Antingen får man ge upp eller så får man gräva ner hälarna i marken och bli 'Dr Baisse för helvete'.

    Cheers,

    /Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, chilin startar i grönt och blir sedan röd, och vips har 85 kr/kg blivit 99 kr/kg (alltså en ökning med en krona för hela min odling på fyra plantor).

      Är fortfarande osäker på SCA, men jag väntar på att den så kallade marknaden ska ta sitt förnuft tillfånga och inse att det inte blir någon fusion med Holmen och att blöjor och toapapper inte är så jävla sexigt.

      Beträffande Novo tycks det vara en svälta räv i Ekonomibloggsverige. Alla har den, alla funderar över hur blanketten ska fyllas i, alla ber att få återkomma och alla hoppas att någon annan ska ta tag i det :-).

      Nedgången kommer, bara att invänta med champagnen på kylning.

      Radera
    2. Måste blanketten fyllas i om Novoaktierna finns i en kapitalförsäkring istället för ISK?

      Radera
    3. Bra fråga, och relevant för mig som har dem just i kapitalförsäkring. Någon som vet?

      Radera