lördag 24 september 2016

Däckad av kostnader

Hösten är här på allvar och snart funkar inte kortbyxor ens vid löpning. Sedan står det inte på innan det är dags att byta till vinterdäck på bilen. För ett par decennier sedan bytte nästan alla bilägare däck på sin egen bil. Jag vet inte hur och när det hände, men nu ser jag nästan aldrig någon göra det.

När tiden är inne bokar man tid hos däckfirman. Det är jättesmidigt, tar bara några minuter och har man tur bjuder de på kaffe medan man väntar. Kostnaden varierar, men få däckverkstäder verkar erbjuda däckbyte för under 200 kr.


Själv byter jag såklart mina egna däck. Det tar ungefär en halvtimme och kräver ingen styrka eller andra färdigheter. Min 80-åriga mamma kan byta däck och jag har själv gjort det med ryggskott.

Om vi för enkelhetens skull räknar med att det inte tar någon tid alls att boka tid och byta däck på firma förlorar man alltså 30 minuter på att göra det själv, vilket i gengäld är gratis. Då sparar jag alltså 400 kr i timmen av skattade pengar. Räknar vi baklänges på en månadslön med 30 procents skatt och 168 timmars månadsarbetstid blir det:

400*168/0,7=96000 kr

För att tjäna så mycket hos en arbetsgivare att det lönar sig att lämna bort jobbet måste man således ha en månadslön på nästan hundratusen.

Då räknar jag ändå snällt. I verkligheten skulle jag tro att däckbytet på firma tar en kvart inklusive bokningen på telefon eller på nätet. Dessutom blir det nog några kilometers bilresa, vilken med drivmedel, värdeminskning och ökat slitage också kostar några guldtior. Så kanske måste man tjäna uppemot en kvarts miljon i månaden för att få ekonomi i att lämna bort jobbet.


Jag vet att många har tjänstebil eller leasingavtal där däckbyte ingår, men antingen är det många privatbilsägare som tänker fel eller också måste jag bli en tuffare förhandlare när jag diskuterar ersättning med uppdragsgivare.

Passar du dessutom på att låta däckfirman förvara dina fyra sommardäck under vinterhalvåret istället för att knöla in dem i det egna förrådet krävs ännu en löneförhandling. Jag ska inte räkna ut den månadsvisa kvadratmeterhyran, men om inte ditt förråd är en svit på Waldorf Astoria i New York skulle jag ta en runda förbi källaren och kika på om du inte kan hitta en ruta på 50x50 cm.


20 kommentarer:

  1. Åhhh var du tvungen att räkna ut hur mycket man förlorar på att inte byta däck själv!? Har ångest redan i juli för däckbytet. Gör det själv ibland och ibland inte! ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var tvungen :-). Varför ångest? Det tar lika lång tid som att diska, men man behöver bara göra det två gånger om året. Bara gör't!

      Radera
    2. Så var det där med att skjuta upp.....! 😯

      Radera
  2. Det här är något man såklart ska göra själv. Om inte annat är det träning inför den dagen då man får punktering - något som också verkar hända alltmer sällan dessa dagar.

    Att de flesta väljer att inte göra detta själva längre är en spaning jag håller med om. Jag kan till viss del förstå bekvämligheten i detta, men man tappar ju känslan av att klara av något på egen hand och för mig är det en inte helt obetydlig del i detta!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. En icke obetydlig aspekt! Den dag man tvingas byta däck i mörker och regn på en ojämn grusväg är det bra om det sitter i ryggmärgen.

      För övrigt ger det en viss tillfredsställelse även att byta däck under tak, på betonggolv. Precis som med allt man gör själv istället för att lämna bort.

      Radera
  3. Bytte till vinterdäck på våran grusuppfart en gång för några år sedan...I snöblandat regn och med feber i kroppen slet jag nog en timme innan det var klart. Där och då svor jag högt och lovade mig själv att aldrig byta däck själv igen:)

    Vi får dock se hur det blir iår... Den där nyväckta snåljåpen inom mig vill helst inte kasta bort pengar i onödan;)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får väl se till att göra det frisk i uppehåll den här gången då. Skulle man aldrig mer göra det man lovat att aldrig mer göra skulle inte mycket bli gjort. Bl a skulle hela mänskligheten dö ut :-).

      Radera
  4. Jag tänker att jag jobbar den tiden så tjänar jag mer än de pengar det kostar. men egentligen handlar det nog mest om att jag inte gillar att bli smutsig ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjänar du mer än 570 kr i timmen kan det stämma, men det är en väldigt snäll beräkning. Med marginalskatt, bensinkostnad och lite annat måste du nog upp i tusenlappen. Fast du slipper tvätta händerna, det är sant :-).

      Radera
  5. Blir lite annorlunda när man har bilen i firman. Lyfter momsen och kan jämföra det med helt andra kostnader jämfört med om man skattat ut allt med sociala avgifter och kommunalskatt. Hade nog hellre tvättat händerna än att betala det med surt förvärvade och skattade pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med bilen i företaget blir det en annan sak. Mina siffror bygger på att man betalar med färdigskattade pengar. Fast några vuxenpoäng blir det inte utan att byta dem själv.

      Radera
    2. Ja vet, du var tydlig med det. Jag försöker bara försvara min egen lathet och rädsla för att smutsa ner händerna ;).

      Radera
  6. Får nog ta och byta däcken själv nu till vintern. Brukar i vanliga fall lämna in, men väntetiden på någon timme brukar göra att jag ofta tänker att jag borde göra det själv. Stå här och hänga i onödan. Passar nog på och byter däcken åt föräldrarna samtidigt så gör man en god gärning också.

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja där var ditt inlägg som var the turning point. Tack för det! Men jag skulle lova alldeles för mycket om jag sa att jag skulle göra en lingonburkslampa ;)

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
    2. Lingonlampor känns väldigt... 1990. Mjölkkartongsbrevlådor däremot ;-).

      Radera
  7. Sen på bollen. Men byter också däck själv, grannarna verkat tycka man är konstig....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är nästan det konstigaste av allt. Oklart när förändringen skedde men det fanns ju en tid när nästan ingen skulle komma på tanken att låta en verkstad byta däck, åtminstone om de inte samtidigt skulle balansera hjulen eller något annat. Och nu uppfattas vi som gör som man alltid gjort som konstiga, när det i själva verket är alla andra som är det :-).

      Radera