söndag 16 oktober 2016

För att det lönar sig

I princip alla matbutiker har samma upplägg: frukt och grönt innanför entrén, mjölkkylen längst bort, godis vid kassan. Inte för att handlarna har samma inredningssmak, utan för att optimera försäljningen. Nästan alla kunder (och särskilt de som handlar mest) köper mjölkprodukter och tvingas på detta sätt gå igenom hela sortimentet. Vid kassan är det lätt att stoppa på sig en chokladbit, särskilt om man har med sig tjatande barn. Vidare exponeras rätt produkter på hyllgavlar, i optimerad höjd och belysning. ”Ta 3, betala för 2”-skyltar hjälper de osäkra till fel sida gränsen.


Det vanligaste tipset jag fått höra är att man aldrig ska handla hungrig. Då undrar jag hur lättledda människor egentligen är. Plockar folk verkligen på sig onödig och onyttig och framförallt mer mat bara för att det kurrar i magen?

Ett annat tips är att man ska skriva en inköpslista och sedan följa den slaviskt i affären. Det här är inte helt galet tänkt. För mig som veckohandlar är det bra att skriva upp vad jag ska köpa så att jag inte kommer på nya varor redan när jag packar upp. Men följer man den till punkt och pricka riskerar man att missa bra erbjudanden.

Självklart skriver jag inköpslistor på baksidan av redan använda papper

Och med bra erbjudanden menar jag alltså inte ”3 för 2” påsar hallonbåtar för 150 kr kilot. Jag menar riktig mat i tillfälliga partier till bra pris och varor med kort datum nedsatta till halva priset. För det måste ju inte landa godis och chips i korgen bara för att man improviserar. Innerst inne vet vi vad som är en god idé eller bra affär. Det handlar bara om disciplin och sunt förnuft.

Men som sagt, handlarna gör detta för att det fungerar. Hade det inte gjort det hade mjölken stått vid kassan istället för en massa distraherande tidningar och godis.

Kassan på gymmet, för den som vill hålla formen

Av samma anledning måste man gå en kilometerlång labyrint i Sveriges alla Ikeavaruhus. Hade det inte fått oss att handla mer hade avdelningarna istället legat sida vid sidan så att man helt kunde hoppa över sovrum, barnrum, garderober och krukväxter när man bara ska köpa diskborstar.

Om alla slängde luren i örat på telefonförsäljare, vägrade skriva nya elavtal i Konsumentrén och kastade alla spammejl skulle dessa verksamheter försvinna inom en vecka. De finns för att det fungerar.

Så stå på er och gör aktiva, kloka val! Till och med problemet med tjatande barn i kassakön har en lösning.

12 kommentarer:

  1. Jag brukar skriva inköpslistor, mest för att inte glömma det jag gick till mataffären för att handla. Men är det erbjudande på ris, pasta, mjöl eller annat som man kan spara hur länge som helst och som alltid går åt ändå, köper jag på mig så mycket jag kan bära. Det har sparat en del pengar åt mig. Jag lever fortfarande gott på kaffet och tandkrämen jag hittade till vrakpris i en Netto-butik i somras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis min taktik. Bra med en lista i grunden, men man får inte vara rädd för att improvisera.

      Radera
    2. Har ni testat appen "keep"? Det är ett grymt bra sätt att komma ihåg det man ska handla. Man kan lägga in en plats där man vill bli påmind om det man skrivit på listan. Då plingar det i mobilen när man kommer till sin Willysbutik och så blir man påmind om det man ska köpa. Funkar nästan ännu bättre på ställen man inte handlar på så ofta som tex Ikea.

      Radera
    3. För mig kanske detta är svar nog. Jag använder inte appar överhuvudtaget. Min mobil är en telefon.

      När det gäller Willys loggar jag in på deras hemsida en gång i veckan och skriver en helt analog inköpslista som den på bilden ovan. Denna tar jag sedan - helt utan elektronisk hjälp - med mig till butiken. Kan tyckas tråkigt och bakåtsträvande, men det funkar för mig.

      Radera
  2. Jag trivs bra i butiker, jag gillar att gå runt och se de finurliga knepen. Det är några gånger som jag har varit i butiken när någon typ av optimeringsexpert har gått runt och predikat för några i personalen. Jag har nyfiket smugit runt och lyssnat men det mesta är gammal skåpmat, sådant som de flesta redan har listat ut försiggår. Men precis som du säger, lik förbannat fungerar det.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är konstigast av allt, att det funkar trots att alla egentligen förstår hur det går till.

      Radera
  3. Är helt värdelös på att handla själv. Kollar inte vad saker kostar, köper alla mina varor på restauranger, hemköp och systembolaget. Lagar inte ofta mat på basvaror.

    Tror jag behöver flytta in hos en vuxen person snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter så. Finns det "personal shoppers" för matvaror :-)?

      Radera
  4. Värst tycker jag nog NetonNets butiker är. Där måste verkligen gå igenom hela affären för att komma till kassan! 😯

    SvaraRadera
    Svar
    1. Netonnet i Järfälla tycker jag inte är så farlig. Åtminstone jämfört med Ikea på samma ort (minst 3 km mellan ingång och kassa). Fast Netonnet föredrar jag att handla ifrån på nätet. Man ser ju ändå bara kartonger i butikerna.

      Radera
    2. Du känner väl till att det finns "smitvägar" på IKEA? Personalen använder dessa hela tiden, så om du frågar kan de enkelt peka hur du ska gå.
      Ett annat alternativ är att gå in genom utgången, mycket effektivt, faktiskt mer effektivt än att gå "smitvägarna"

      Radera
    3. Jodå, en och annan genväg tar jag, men så länge jag inte är färdighandlar vågar jag inte riktigt eftersom jag inte vet vilka avdelningar jag missar/slipper.

      Att gå in genom utgången var ingen dum idé. Fast även där riskerar det att motverka syftet lite beroende på vad jag ska ha. Kombinerat med någon form av lokalsinne skulle det säkert funka bättre.

      Radera