onsdag 29 mars 2017

”Mjölk görs ju på fabrik!”

Komikern (och min gamla lärare) Adde Malmberg hade ett skämt för snart tjugo år sedan: ”Om det inte vore meningen att människan skulle äta djur, varför är de då gjorda av kött?” Jag kommer att tänka på det där då och då. Nu senast:


Det är lite mycket ”Hasses brorsas låtsassyrras kompis” över historien, så jag undrar om den där förskoleklassen verkligen finns. Men hur det än är med den saken kommer regelbundet liknande exempel. Ibland ifrågasätts vad vi ska med kärnkraft till när vi har el i väggen eller kopplingen mellan jakt, djurproduktion och köttätande.

Att barn tror att mjölk blandas ihop i en fabrik vore inte så konstigt, men när föräldrarna tror det är det illa. Fast kanske inte underligt. De flesta av oss har inte längre någon koppling till jordbruk och matproduktion. De närmaste jag själv kommer är att jag ibland springer förbi en bondgård med tillhörande kor och vetefält, men skörd och slakt har jag bara sett på film.

Skolan ger inte heller mycket ledning. Den här klassen fick åka ut till en bondgård, men hur många får det? Jag fick det inte, det hanns ju inte med på en fyrtiominuterslektion. Hade jag barn skulle jag göra det, men själv går jag hellre ut i skogen och letar efter pengaträd. Jag menar, de måste ju finnas!

21 kommentarer:

  1. Bra inlägg som vanligt! Jag har lärt mig att man ska aldrig underskatta idiotin och ointresset att lära sig saker hos folk...

    En helt annan sak Sparo; har du sett favoritaktien Seamless idag? Och äger du dem fortfarande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du har rätt. Ofta tänker man "Det här kan inte vara sant?!" och får reda på att det stämmer, det var mycket värre.

      Ja, jag sitter och försöker få någon logik i Seamless/Mastercard-nyheten. Jag äger den fortfarande, men kommer inte att bli rik på den eftersom jag aldrig tänkt tanken att plöja in mer pengar i den. Bättre tur för dig?

      Radera
    2. Jag har 4 000 aktier i Seamless så rik blir man väl inte men nu ligger jag några tusen plus iaf. :) Har legat back en del förut så idag är jag glad.

      /Aktiepappa

      Radera
    3. Låter ju bra. Jag varken är eller kommer att bli plus på Seamless.

      Radera
    4. Det låter inte så kul. Har du gått in SÅ högt på dem? Ja passade faktiskt på att sälja av en del av miott innehav idag. Vi får se om det var klokt eller inte.

      Radera
    5. Tror att det kan vara fiffigt. Är det något jag lärt mig om Seamless är att de alltid har fallhöjd.

      Radera
  2. Om det där är sant så blir jag mörkrädd. Snart kommer väl all kunskap om hur mjölk, ägg och papper blir till vara som bortblåst. Jag fick besöka bondgård flera gånger under skoltiden (delvis pga att min lärares bror var Arla-bonde) och det var otroligt roligt. Jag har också gått ut till hönshuset på morgonen och hämtat ägg. Äggskalen krossas sen och ges tillbaka till hönorna som pickar i sig det och får då starkare ägg. Ett naturligt kretslopp!
    Jag får nog ta med mig mina syskonbarn och åka till en bondgård och se till att det blir folk av dem också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra idé! Jag är ju själv ett avskräckande exempel på vad som händer om man inte fått se bondgårdar på riktigt :-). Men okej, på något vis har jag snappat upp att mjölk inte är en kemisk fabriksdryck.

      Radera
    2. Du ger ordet "obildad" en helt ny innebörd ;)
      Mjölk är praktiskt taget flytande gräs, vilket tydligen samtliga veganer har missat... :P

      Radera
    3. Absolut, jag är agrianalfabet. Jag tror att veganerna vänder sig emot djurhållningen i sig, inte produkten i det fallet. På samma sätt som de undviker honung. "Här ska inga bin förslavas av oss!"

      Radera
  3. Där vi bodde tidigare så var några av våra närmaste vänner bönder och producerade mjölk och kött.

    Vi satt en gång och pratade om att det fanns en allmän uppfattning på landsbygden om att barn som växer upp där bör åka några år till stan och utbilda sig för att sedan (kanske) komma tillbaka. Jag förslog då att det kan ju vara rimligt att man sett flera olika saker i livet men då borde det ju även gå åt andra hållet...nämligen stadsungar borde få komma ut under något eller några år och bo/studera/arbeta på landsbygden. Alla skrattade och tyckte att det var en rolig men omöjlig tanke...men jag vet inte...verkar behövas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där går åt bägge hållen. Alla behöver se olika sidor av samhället. Sedan kan jag tycka att det ofta finns en tråkig ton på landsbygden där man hävdar att det är där det "riktiga Sverige" finns medan storstäderna bara är artificiellt skit, och den kanske inte får stadsbor supersugna på att ta del av denna verklighet.

      Grovt generaliserat givetvis, det finns vettigt folk överallt medan merparten är idioter var man än söker.

      Radera
    2. Jag har bott på såväl landsbygd som storstad och upplever att stadsborna är betydligt mer fördomsfulla och tråkiga i tonen vad gäller lantisarna än tvärtom. Och då har jag nog ändå totalt sett bott längre på landsbygden än i staden och därmed träffat betydligt fler lantisar än stadsbor. Jag håller alltså inte med dig om den tråkiga synen och känner inte alls igen det du beskriver. /P.

      Radera
    3. Intressant! Även jag har bott såväl i storstad (Stockholm) som landsbygd (1 mil till närmaste by). Och som jag säger, det här är min subjektiva bedömning baserad på de människor jag träffat och variationen är stor. Det finns landsbygdsbor helt utan storstadshat (jag vill inte kalla det fördomar, för det kan ju också vara självupplevda erfarenheter), men tyvärr också de som hellre skulle dö än att ge en stockholmare en chans att visa vilka egenskaper han/hon besitter.

      Radera
    4. Där vi bor (och har bott) uppfattar jag det såhär,

      1. Det finns ett "storstadshat" baserat på att staden alltid beskrivs som bättre istället för bra annorlunda.
      2. Det finns inget hat mot storstadsbor som flyttar ut (eller bara intresserar sig och engagerar sig lokalt), de tas istället emot med öppna armar.

      Men som sagt, man kan ju bara utgå ifrån det som är egen-upplevt och det kan såklart skilja mycket mellan individer och platser

      Vad gäller Stockholmares draghet tycker jag nog att den är störst bland dem som är nyinflyttade sedan fem år..men som redan lagt sig till med ny dialekt. Medan de som bott länge i stan är "lokalpatrioter" med stor förståelse för att även andra gillar sin hembygd. Återigen en generalisering utifrån vad jag själv upplevt.

      Radera
    5. Ett par tillägg till dina punkter, FFF:

      1. Att Stockholm beskrivs som bättre tror jag till stor del är en mediebild (där det jobbar många nyinflyttade "lantisar" som du beskriver på slutet). När nyheter rapporteras från Rosenbad eller andra stora organisationers huvudkontor känner jag inte att det är min verklighet som beskrivs, utan antagligen på samma sätt som någon från Hultabruksnäs.

      2. Fast nog får man då och då veta att det tar ett par generationer att bli accepterad fullt ut. Måhända med lite ögonglimt.

      Lokalpatriotismen tror jag är betydligt större på mindre orter. Missförstånd om detta bidrar antagligen också till motsättningar när "lantisar" förutsätter att jag som Stockholmare känner samhörighet med andra stadsbor.

      Radera
  4. Jag tror nog den där historien stämmer rätt väl. Bara att titta på vad folk röstar fram för politiker i det här landet. Det tycks vara ett krav att man ska förakta allt svenskt för att komma ifråga för en politiks karriär idag. Stå inte upp för något alls, överge alla värderingar och ge med dig. Det är i princip som om en främmande makt har tagit över i Riksdagen, med tanke på alla dumheter som sker. Någon sa igår att han trodde det var någon från yttre rymden som påverkade med all negativ tankekraft. Ja, kanske det.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser inte riktigt kopplingen mellan kor, mjölk och riksdagsledamöternas värderingar, men onekligen finns det en och annan kunskapslucka även där.

      Radera
    2. Sveriges politiker behandlar landet som en ko -- mjölka ut så mycket det går och slakta den gärna. När politikerna mjölkat alla kor (läs alla svenskar genom skatteintäkter) och skänkt iväg pengarna till fina biståndsprojekt och integrationssatsningar, då har de uppnått sitt mål.

      Radera
  5. Tja det finns ju både sojamjölk och havremjölk vilka båda tillverkas på fabrik utan inblandning av någon ko.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant, men skrämmande nog verkar det ju inte vara det som menas med: "Men alla vet ju att mjölk görs på fabrik idag! Det är väl ingen som orkar mjölka kor när när man köpa mjölk i affär!"

      Radera