fredag 14 april 2017

Är all reklam bra?

Jag vet inte om stötande personer tycker att det här inlägget är känsligt, men jag tar risken och vill föra till protokollet att ingen människa behövt dö under tiden det skrivits.

1991 tvingades ett flygplan nödlanda utanför Gottröra. Mirakulöst nog överlevde alla 129 personer ombord. Det jag minns bäst från rapporteringen är målarna. Arbetsgivaren SAS var snabbt där för att rolla över företagsnamnet. En aning märklig prioritering, kan tyckas. Och till ingen nytta, för innan det var klart hade media både fotograferat och filmat i flera timmar. Resultatet blev att på nästan alla bilder står några suspekta individer med rollers och målar vitt.


För en vecka sedan kördes en lastbil längs Drottninggatan i Stockholm i syfte att köra över så många människor som möjligt. Till slut fastnade bilen i entrén till Åhlens, där den fotograferats och filmats av medier och privatpersoner. Själva bilen är av underordnad betydelse trots att rubriker om ”lastbilsattacken” får det att låta som att den på eget initiativ åkte helt förarlös.

Men även om lastbilen inte är det viktiga här har vi medvetet eller omedvetet lärt oss att öl av märket Norrlands Guld är klimatsmart. Åtminstone enligt bryggeriet Spendrups, som inte målade om bilen. Troligen hade de inte fått göra det heller.


Men vad tror ni, är denna typ av ofrivilligt aggressiv produktplacering positiv eller negativ för varumärket? Jag kan tänka mig att den är bra. Även om ordet klimatsmart kan betyda lite vad fan som helst är det åtminstone inget negativt. Och även om chauffören som fick sin bil stulen lämnade nyckeln i låset betyder det inte att det är något fel på ölet, och resten får bli en sak mellan honom och arbetsgivaren. Förutsatt att han inte är inblandad alltså, utan bara slarvig eller korkad.

Min känsla för Spendrups innan denna händelse baserar sig mest på att Jens Spendrup ville få in oss i EMU med argumentet ”Det är roligare att säga ja!”. Därifrån har de allt att vinna. Och det här med kapade öltransporter och terrorattentat är ju inget nytt i Sverige:

7 kommentarer:

  1. Fick en kommentar i mejlen som av någon anledning inte publicerats här (borttagen av kommentatorn, bugg i systemet, jag vet inte). Men ingen kommer ifrån mina svar så jag saxar från kommentaren:

    "Det är du som lärt mig att Norrlands Guld är klimatsmart. Visste inte att det märket hängde ihop med Spendrups. Har inte sett Norrlands Guld framför mig på någon bild från attacken. Bara Spendrups och 'kall öl' och 'klimatsmart'. Kanske är det din förkunskap som får dig att se något som den oinvigde inte alls ser."

    Det står "Norrlands Guld" på bilen. På glaset längst till vänster i bilden ovan.

    "Jag tror dock att den ofrivilliga reklamen på intet sätt blivit negativ. Spendrups blir ju offer då inte fordonets egna förare körde. Ett flygplan är inte offer på samma sätt, då man förväntar sig att flygplanet och piloten fungerar, vilket i och för sig visade sig vara sant i ett tufft läge. Piloten gjorde en heroisk insats under rådande omständigheter."

    Fast det var ju Spendrups chaufför som lämnade nyckeln i låset. Men jag ska inte älta det, han har nog fått straff så det räcker.

    SvaraRadera
  2. Tja... United Airlines har ju också fått en massa "reklam" de senaste dagarna...

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att denna ofrivilliga produktplacering fått någon negativ påverkan på Norrlands guld/Spendrups. Tvärtom faktiskt. Det är antagligen fler än du som lärt sig att Norrlands guld är kall och klimatsmart.

    Sen hade antagligen företaget gärna sluppit att förknippas med den här händelsen ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag menar inte att de varit med och planerat det (även om det där med nyckeln var bra klantigt).

      Radera
  4. Min tanke när jag såg reklamen på sidan av lastbilen "Inte kul för Norrlands guld". Men sen finns det nog dom som köper ännu mer av ölen, för att markera sitt stöd mot den ofrivilliga inblandningen. Hur som helst är de verkliga offren de som blev direkt drabbade. Kommer aldrig att gömma lilla Ebba (2006-2017).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket sker nog undermedvetet också. Man kopplar ihop varumärket med "klimatsmart" (som nog är begripligt även för många icke svensktalande som sett bilden) och tänker att det är miljövänlig öl.

      Ja, otroligt sorgligt att behöva sluta sitt liv vid elva års ålder, inte pga sjukdom eller ens olycka utan för att en idiot vill döda "vantrogna" eftersom han tror att det är Guds vilja.

      Radera