torsdag 25 maj 2017

Apotea till börsen?

Eftersom jag fortfarande är "dödssjuk" i den värsta förkylningen sedan digerdöden år 1347 håller jag fast vid sjuktemat en dag till.

Jag har den senaste tiden handlat några gånger hos nätapoteket Apotea. Detta eftersom de varit klart billigare än mitt lokala, Kronans Apotek. Vi snackar 8-25 procent lägre pris på några stickprover. Då har visserligen Kronan medlemsrabatter och ett komplicerat bonussystem, så kanske är jag orättvis. Å andra sidan, eftersom jag inte är en aktiv apotekskund blir jag mest irriterad över bonuspoäng och stämplar.

Jag har bara handlat receptfria varor på Apotea, lagt min order på nätet dag 1, fått orderbekräftelse direkt, leveransbekräftelse dag 2 och leverans dag 3. Ordern har jag betalat direkt vid orderläggning och den skickas fraktfritt med Posten eller budfirma från Apoteas lager i Morgongåva mellan Uppsala och Sala. Enkelt, pålitligt och lättmanövrerad hemsida.


När jag lyssnade till företagets vd Pär Svärdson betonade han fördelen med att handla just apoteksvaror på nätet. Deras kunder är ju sjuka, inte vill jag träffa dem! Dessutom hade han sköna tankegångar kring att hålla nere kostnaderna från start. Hör själva:

OBS! Det är Nordnet - inte jag - som stavat hans namn fel.

Själv har jag en mer åldersfientlig anledning. Många av apotekets kunder är ju gamlingar. Inget fel med dem, men snabbhet är inte deras grej. PIIP! Nytt könummer. Då – tidigast då – reser sig pensionären upp, knarrar sig fram till kassan, börjar gräva i sin väska efter recept... ”Vasa, legitimation?! Ja, var har jag den nu då...” I ärlighetens namn är inte farmaceuter heller kända som världens rappaste yrkesgrupp. Och deras löneanspråk är gissningsvis ungefär dubbelt så höga som Apoteas 60 lagerarbetare i Morgongåva.

Men Apotea finns ju inte på börsen, så det går inte att investera i företaget. Än. Jag tror inte att det behöver dröja särskilt länge. Svärdson är en företagsutvecklare som drivs att testa sina idéer. När detta gjorts framgångsrikt finns inte mycket kvar att göra. Efter Adlibris tror jag knappast att Svärdson behöver tänka på pengar. Dessutom har det börjat spruta ut pressreleaser ett privatägt företag inte har någon anledning att göra.


Så vad är oddsen för att Apotea kommer till börsen hösten 2017? Jag skulle vilja sätta en slant på det, men framförallt en slant i aktien när det väl händer.

6 kommentarer:

  1. Jag har själv handlat där, det fungerade bra och var billigt. Därför brukar jag göra reklam för dem på min blogg. Sortimentet kanske inte var lika bra dock som konkurrenter. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan stämma med sortimentet. Allt jag letat efter har funnits, men det kan vara flyt eller också är jag en förutsägbar kund.

      Radera
  2. Det är en enorm skillnad i pris. Och aldrig saknat något i sortimentet utifrån normalt behov. Handlar alltid på apotea och skulle gärna bli aktieägare.
    Även jag förkyld just nu.
    Mvh
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ropa till om du hittar något i sortimentet som botar förkylning! Och om så vore vill jag köpa hela företaget :-).

      Radera
  3. Apotea är ett av de ställena på nätet där jag är trogen och glad kund. Ingen annanstans hittar jag min linsvätska så billig. Kommer de till börsen så är jag snabb på köpknappen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som att aktien kommer att dra iväg.

      Radera