torsdag 4 maj 2017

Bara en kaffe?

Fåglarna kvittrar och det är gott att sätta sig med en kopp kaffe i vårsolens glans. Jag ska inte försöka ta det ifrån någon, men här kommer ett räkneexempel.

Det billigaste kaffet på 7-Eleven kostar 20 kr. Vanligt automatkaffe utan tilltugg. Dricker man två sådana muggar i veckan i tio år har man plöjt ner 20760 kr. Sparar man pengarna och räknar med ytterligare c:a 10000 kr i avkastning (8 procent på årsbasis) har man efter tio år runt 30000 kr i kapital istället.


Fortsätt i tio år till så är värdet tack vare ränta-på-räntaeffekten drygt tredubblat (41520 kr i kaffekostnad och över 50000 kr i förlorad ränta). Och återigen, då snackar vi kaffe för 20 kr två gånger i veckan. Byt ut mot latte och släng in en bulle så har vi dubblat utgiften (fika för 40 kr två gånger i veckan=60000 kr efter tio år eller 190000 kr efter tjugo år).

7-Eleven är ändå en av de billigaste butikerna. Pressbyrån är väl på samma nivå, men åtminstone i Stockholm behöver man inte leta länge för att hitta ett kafé som tar en femtiolapp eller mer per kopp. En bulle eller en liten bit paj kostar ännu mer och vips så är vi uppe i tresiffrigt på ett enda besök. Och det är inte precis tomt på deras uteserveringar.


Eventuellt har jag sabbat dina fikastunder nu så att kaffet får en bitter eftersmak, men ha förtröstan så ska vi lösa det.

Har du en kaffebryggare hemma, så sätt dig på den egna balkongen. Eller ta med en termos så kan du dricka det vartsomhelst – parkbänk, brygga, skogsglänta... Hembryggt kaffe kostar 50 öre per kopp, en hembakad semla 1,25 kr. Denna fika två gånger i veckan i tio år kostar dig... Äh, skit i vad det kostar, det här måste man ha råd med!


Och ungdomar! Om ni undrar över det där framför koppen, den vita, fyrkantiga grejen med en röd plastpinne... Man kan säga att det är en slags föregångare till laptopen.

28 kommentarer:

  1. Du kommer aldrig att minnas en kopp kaffe på ett kafé men troligen den fina kopp kaffe du hade med dig i en termos och drack i skogen en solig dag.

    Kul att du verkar ta dig an världen på Twitter. Det låter slitsamt.

    Gjorde en utsvävande kommentar angående dina podcasts förra veckan och har tänkt lite mer på Börspodden. Håller med om att det blir lite pekoral av Skogmans snack ibland och man önskar att det hade varit osagt men jag tycker även att kvalitén på den podden har blivit väldigt ojämn. Tyckte den var av yttersta toppklass förut. Det är coolt att de får dit tunga gäster men tar man exempelvis gårdagens podd med 6-7 minuter reklam (av 40) och sen en hel del trams så skulle den kunna komprimeras till 15 min material som faktiskt är intressant. Får nästan intrycket av att alla andra aktiepoddars intåg har gjort att de nu försöker med ett annorlunda grepp som jag inte tycker flyger. Back to basics, Börspodden.

    Med vänlig hälsning

    Christoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att jag "tar mig an världen" är mycket sagt, men ibland vill jag tänka högt när jag skummar igenom nyhetsflödet och då är Twitter en bra ventil.

      Jag tycker att du har rätt om Börspodden, att den har dippat på sistone. Och egentligen gillar jag ju programmet, annars skulle jag bara stänga av. De ÄR kunniga, synd när de inte får ut det (eller dränker det i reklam och/eller trams). Jag tror egentligen inte att de försökt lägga om stilen, det känns mer som att de är trötta på att podda och slänger ihop ett avsnitt i veckan mer pliktskyldigt än att de faktiskt vill. Men jag vet ju inte, din teori kan också stämma.

      Radera
    2. När jag menar "ta dig an världen" så ja jag tänkte faktiskt lite att det är som att slåss mot väderkvarnar men jag ler gott åt det, förstår att du bara ventilerar och det är ofta som du sätter ord på mina egna tankar så jag gillar det. Trail runners think alike (?)

      Din teori om att de mer tvingar ihop en podd är kanske mera spot on. Kanske dags för en paus. Saknar deras "veckan aktie-podd" för övrigt.

      - Christoffer

      Radera
    3. Med skillnaden att "väderkvarnar" som jobbar på kvällstidningar ofta visar sig vara mer lättkränkta än genomsnittskvarnen :-).

      Radera
  2. När jag hyrde ut min lägenhet i helgen så skulle
    hyresgästen få koden... jag sa koden och människan
    tog fram en helt vanlig almanacka för att skriva in
    siffrorna... jag fullkomligen dog av lycka över att se
    en penna och en almanacka. Här blir vi glada över
    småsaker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Papper är underskattat! Jag är alltid rädd att min telefon ska ladda ur eller gå sönder när jag är ute. Utan papper skulle man stå där utan kod eller ens telefonnummer till någon som kan den.

      Radera
    2. Din telefon har väl en månads standby-tid?? ;) #OldSchool

      Radera
    3. Åtminstone en vecka. Det är mer en tvångstanke, kan ju bli kortslutning eller vad som helst. Har jag då alla uppgifter i den vore jag rökt.

      Radera
  3. 20 kr för en kopp kaffe? Är det riktigt bryggt kaffe ur automat eller sånt där vidrikgt kaffe i pappmugg med skum på toppen som bl.a. McDonalds har. Aldrig i livet jag skulle ge 20 spänn för det. Max 5 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pappmugg. Hur det är med skummet vet jag inte, det är sällan jag är så kaffesugen att jag tycker att det är värt det.

      Radera
  4. Detta med att köpa halvtaskigt kaffe "på stan" är nått som jag verkligen inte kan förstå. Om jag befinner mig på en ort och har tid över, och inget kaffe i ryggsäcken så kan jag tänka mig att söka upp ett trevligt kaffe/bageri. Gärna ett gammaldags konditori (tror jag var konditoritant i ett tidigare liv) och där spendera 50-80 kr på en fika. Grejen är bara att då är det riktigt god fika och det sker ganska sällan.

    Har som du känner till skrivit ett inlägg på liknande tema kring kaffe....
    http://www.tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri/ställa-rätt-frågor-kaffe

    å imorgon kommer ett nytt inlägg om mitt hat mot begreppet "det kostar bara" vilket är ett mycket dåligt argument för någonting i min bok:-)

    Trevlig torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konditorifika är helt klart en annan sak, även om det nog händer ännu mer sällan för mig. Jag ser då gärna att föreståndaren är just en gammal konditoritant.

      "Det kostar bara" får mig att tänka på följande repliksskifte mellan Björn Skifs och en hantverkare i Drömkåken:
      - Jag behöver trettiotusen!
      - Vad ska du ha det till nu då?
      - DET ÄR BILLIGT!!!

      Radera
  5. Trevligt inlägg! Dricker själv endast kaffe från min egen kaffebryggare. Kaffet på universitetet kostar bara "10kr" vilket in princip alla studenter köper.. :)

    Undrade just vad det vita föreställde för något.. ordet papper är vagt bekant.

    Vänliga hälsningar
    Studenten A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att även nästa generation går att tjäna pengar på för oss som är lite om sig och kring sig.

      Papper är rätt! Ett medium som hade sin storhetstid i glappet mellan papyrusrullen och disketten.

      Radera
  6. Kom ihåg en rolig sak apropå papper. En arbetskamrat på 80-talet blev så till sig och viktig när han blev chef att han, det första han gjorde, köpte in en dokumentförstörare. Stolt demonstrerade han den för mig. Eftersom jag såg vad det var för papper maskinen strimlade sönder, frågade jag om det var så smart. Ingen fara svarade han. Jag har en kopia på dokumentet.
    Ja, det var tider det, före det papperslösa samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dokumentförstörare har jag alltid undrat vem som egentligen använder. Det händer att jag river itu mina papper innan de åker ner till pappersåtervinningen, men jag skulle inte drömma om att köpa en maskin för det.

      Det papperslösa samhället, ja... Undrar var det finns :-).

      Radera
    2. Jo, för det kommer massa papper med posten som innehåller saker som kanske inte nästa person som slänger pappersåtervinningen ska se. Mer papper borde fraggas, folk borde inte slänga exempelvis bankpapper i pappersåtervinningen.

      Radera
    3. Kanske är det så, men jag slänger ytterst sällan papper jag inte skulle kunna sätta upp på en offentlig anslagstavla först. Jo, en del handskrivna, men räknar iskallt med att andra inte kan tyda min handstil eftersom jag knappt kan det själv :-).

      Radera
  7. Du har fångat själva essensen i vad allt handlar om när det gäller att bli rik. Glädjen i att kunna dricka sitt kaffe 19 kronor billigare än om man köper det i en butik är värt allt "besvär". En termos och en bra kaffekokare håller i många år och är en liten investering i sammanhanget. Grymt bra inlägg för övrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Ja, en del verkar tycka att själva överpriset är en guldkant i sig och där tänker jag tvärtom. Min bryggare fick jag förresten gratis, vilket gör kaffet ännu godare.

      Radera
  8. Älskar din humor! :)

    Var det så att vår kaffediskussion i tidigare inlägg inspirerat detta inlägg? Eller har jag bara fått hybris?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både och. Grunden till inlägget är gammalt, men ett par diskussioner (varav vår var en) fick mig att ta tag i det och göra klart.

      Radera
  9. Tänkvärt inlägg Sparo. Tänk om alla som borde läsa detta kunde göra det.

    Jag skulle själv aldrig köpa en kaffe på 7-eleven eller pressbyrån. Dricker inte ens bryggkaffe alls faktiskt så där sparar jag en del. Däremot händer det att jag tar en kopp riktigt bra kaffe på mitt favoritfik. Då kostar det lite mer än 20 kr men det är det värt. Gäller att hitta en balans på snålheten och kompensera tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du tänker nog rätt. Jag är lite rädd att jag på dödsbädden kommer att ångra de där "gofika"-stunderna jag aldrig tog mig tid eller råd med, men jag försöker också hitta balansen.

      Radera
  10. Tar bussen till Stockholm en gång i veckan. Tänker redan när jag åker, att den här gången, ska jag inte så mycket som snegla åt en glass eller dra in den ljuvliga kaffedoften som sprider sig på Götgatan. Lyckas aldrig, på hemvägen blir det allra minst en kaffe och kanske något gott till. Skyller på att jag har så lång väg hem, kan ju inte svälta i flera timmar.
    Nästa torsdag har jag bestämt mig för att jag ska förebygga med matsäck och en termos kaffe. Tänker både på pengar och midjemått, som jag kommer att spara in på. Tack för inspirationen/ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. En glass på sommaren är aldrig fel, men termos låter vettigare än att köpa ute-kaffe. När det gäller midjemåttet skulle du gå eller springa dit istället. Plånboken gillar det också :-).

      Radera
    2. 11 mil, är alldeles för långt, i alla fall att gå:)

      Radera
    3. Aj då :-). Ja, det var i längsta laget. Jag har nog 2 mil till Götgatan, det blir mer hanterbart.

      Radera