lördag 13 maj 2017

Kulturhistoria

Det är lätt att bli hemmablind i jakt på upplevelser, men istället för att åka till något museum eller till Skansen – kolla vilka lokala alternativ som finns i form av guidade turer till slott och hembygdsgårdar. Ofta helt gratis. Eller ja, skattefinansierat, men för en gångs skull satsar man då pengar på något vettigt. Hur som helst, eftersom det redan är betalt så finns pengar att spara, särskilt om man är flera. Bara inträdet till Skansen kostar nästan en femhundring för en familj med två barn. Med resa och fika blir det lätt fyrsiffrigt.

Häromdagen gick jag på upptäcktsfärd till en kvarn en dryg kilometer hemifrån. Här bedrevs både kvarn- och sågverksamhet på 1600-talet och framåt.

Skovelhjul

1924 moderniserade man och satte in en tändkulemotor som drivs med råolja.


Och här är kylsystemet, en vattentunna.


Numera sparkar man bara igång verksamheten ungefär en gång i kvartalet, och jag antar att den inte riktigt går ihop sig ekonomiskt trots ideellt arbete.



Här är resultatet, ett helt okej mjöl.


Inte riktigt Willyspriser, men överkomliga. Och ”på köpet” fick jag se en nästan fyrahundra år gammal anläggning i drift och höra historier från de eldsjälar som ser till att verksamheten fortlöper. Bara det är faktiskt ”#sparadkrona” så det räcker och blir över.

6 kommentarer:

  1. Håller med, kanske inte primärt för "gratis" utan historia man har lokal koppling till kan vara roligare att ta till sig.

    Har tänkte i flera år att bli bättre som lokal turist, men av nån anledning är man dålig på att komma sig för. För enkelt => gör att man skjuter upp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte separera gratis från historia. Det är ju win-win. Dessutom tänker jag mig att de som jobbar med sånt ideellt tycker att det är roligare när det kommer många besökare och det tycker jag att de kan vara värda.

      Troligen är det just enkelheten som gör att man skjuter på det. Då går det ju att göra senare, och så blir det aldrig. Dessutom är marknadsföringen ofta rätt knapp, så man får leta lite själv.

      Radera
  2. Strålande att kombinera kultur och spara pengar samtidigt. Det finns ett bra sätt att komma undan billigare på Skanseninträde om man vill gå dit lite oftare dock. Köp årskort i Naturhistoriska museets vänner så ingår inträde på Skansen och en hel del andra trevliga ställen under ett år. Fin årsbok får man åxå på köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Men man får spara grymt mycket för att det ska vara värt att gå på Skansen. Jag blev förvånad över hur dyrt det är. 180 kr för en vuxen var åtminstone dubbelt än jag hade gissat.

      Radera
  3. Självklart tar man med rutig duk att sitta på och egen fikakorg! Mysfaktorn är enorm. Och hembakat är alltid bäst.

    SvaraRadera