lördag 1 juli 2017

Jobbsnack

Jag fick en fråga från bloggaren/poddaren Onkel Tom om jag kunde tänka mig att prata jobb och arbetsmarknad i ett poddsamtal. Först funderade jag på om jag verkligen hade något att bidra med i ämnet och kom ganska snabbt fram till att jag borde ha det. Arbetsmarknaden drabbade mig för över 30 år sedan. Jag har varit praktikant, visstids-, deltids- och heltidsanställd, arbetslös, chef, företagare och styrelseledamot, och funderat mycket på både arbetsmarknadsfrågor och det sociala spel som äger rum på en arbetsplats, inte minst här i bloggen.

Ett av mina märkligaste jobb.

Till slut blev det ett program där jag och Onkel Tom pratade jobb i en och en halv timme. Allt från egna erfarenheter till politik och människors allmänna syn på arbete. Eftersom vi spred oss över ett stort område hann vi nog bara skrapa på ytan, men å andra sidan hade väl ingen räknat med att vi skulle råda bot på arbetslöshet eller utmattningssyndrom.

Jag ska inte recensera programmet, men tycker att det ibland blev både intressant och underhållande. Bedöm själv, om du vill.


Om du - som jag - föredrar att ladda ner poddar går det att göra här.

Nog med narcissism för idag.

10 kommentarer:

  1. Blev det något prat om alla dessa "enkla jobb"? För ingen verkar ju veta vad alla dessa outbildade och icke läskunniga ska syssla med, annat än att leta upp allsjöns bidrag.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi pratade mest utifrån egna erfarenheter och lite vad samhället skulle kunna göra för att underlätta för oss.

      Radera
  2. Intressant program, något helt annorlunda mot mig som nu har ett väldigt intressant och utvecklande jobb, som anställd. För mig är det även viktigt träffa folk på dagarna, kanske beroende på jag lever ensam.
    Är det inte lite stressande att inte ha en stabil inkomst och jagar du inte arbeten för att få in mer cash till börsen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du har en intressant anställning. Kanske låter jag onödigt negativ mot fasta tjänster i programmet, men jag tror tyvärr att det är ganska få förunnat att vara helt nöjd med det.

      Att träffa folk (arbetskamrater) har för- och nackdelar. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag är social eller introvert, men på mitt första jobb var jag själv större delen av arbetspasset och trivdes som bäst när de andra droppat av. Så för mig har nog arbetskamrater alltid varit mer irritationsmoment än glädje.

      Första åren var det väldigt stressande att inte veta framtida inkomster, men man vänjer sig vid det mesta och till slut märkte jag att det hade en förmåga att ordna sig.

      Eftersom jag nästan aldrig är fullinvesterad på börsen har jag inget akut behov av cash för att kunna investera, men jag gillar ju pengar oavsett vilket konto de sitter på :-).

      Radera
  3. Äh, en kung har ju massor med pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte om man är kung på SVT Barn - det var det lägsta apanage jag hört talas om :-(.

      Radera
  4. Fantastiskt avsnitt. Jag grät...höll jag på säga, men det gjorde jag i och för sig inte :P Bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj... Tack! Det var inte ett uttalat mål att få folk att gråta, men det hade också känts helt okej i jämförelse med den likgiltighet de flesta radioprogram och poddar möter.

      Radera
  5. Var initialt lite skeptisk till avsnittet men tycker det var bland det mest givande jag lyssnat på i det sista. Tyckte ni kompletterade varandra väldigt väl och det märks att du är bekväm/duktig på att prata. En hel del intressanta insikter också. Riktigt bra jobbat
    - Christoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det som du uppfattade som "bekväm" var nog att jag hade fullt fokus på att inte hosta :-). Hade vatten och en halstablett framför mig ifall attacken skulle sätta in.

      Radera