torsdag 31 augusti 2017

Söderberg & Patologiska lögnhalsar AB

Jag har redan vädrat mina åsikter om telefonförsäljare och gett mitt råd om vad man ska göra när sådana ringer utan att man bett om det: lägg på!

Ibland ringer pensions- och andra ekonomiska rådgivare till mig för att erbjuda sina tjänster. Om jag inte följer mitt eget råd och lägger på direkt brukar jag fråga vad deras produkter har för implicit volatilitet och följer upp med frågan: ”Va, vet du inte vad du säljer?!”

Roligare än så blir det inte, men när Avanzas sparekonom Claes Hemberg blev uppringd av det ledande skumraskbolaget Söderberg & Partners passade han på att prata över en kvart. Under den tiden blev han avkrävd svar på frågor om sin egen ekonomi och inbokad på ett möte som senare (utan förklaring, men vi kan väl ana) bokades av. Hans egna motfrågor fick inga svar alls eller direkt lögnaktiga sådana.


Vad säger då Söderberg & Partners om det inträffade? Deras informationschef Rasmus Löwenmo Buckhöj nämner i förbifarten i sina svar på bloggen och på Twitter att det visserligen var tråkigt att deras medarbetare ljög om avgiften, men ”han arbetade sin första vecka och hade tyvärr inte koll på alla detaljer”, och då är det tydligen okej att skarva lite med sanningen.

Mest sur är Löwenmo Buckhöj ändå på att Hemberg outar förnamnet på telefonförsäljaren (ett namn han delar med 97625 andra svenskar) samt för- och efternamn på en rådgivare vars namn och telefonnummer går att hitta på företagets hemsida, vilket inte hindrar informationschef Buckhöj från att stava det fel.

Erik Rasmus Löwenmo Buckhöj - rättstavat

Om Söderberg & Partners vore ett seriöst företag med seriösa tjänster och seriösa medarbetare som talar sanning och inte ständigt och jämt hamnar i klammeri med Konsumentverket, Konkurrensverket, Pensionsmyndigheten, Finansinspektionen, polisen... skulle de väl inte ha något emot att någon berättar om deras arbetsmetoder?

Bäst vore såklart ett totalförbud mot telefonförsäljning, men om du inte har sjukt stort tålamod och för säkerhets skull bandar samtalet som bevis ifall du ställs inför en omklippt version står jag fast vid mitt råd: Lägg på luren! Det rådet är gratis och om någon frågar ifall jag givit det har jag inga problem med att stå för det, med namn.

33 kommentarer:

  1. Värst är ju säljarna som inte talar om att de är säljare. Samtalet kan börja i stil med "Hej, det är Anders. Hur är läget?". Då lägger man ju inte på eftersom det kan vara någon man känner. Så tvingas man lyssna på babblet ett par minuter innan det visar sig att något trots allt ska säljas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar bryta av med ett: "Hej Anders, vad säljer du?" Men många säljare har som taktik att inte erkänna att de egentligen säljer något utan vill först bara "informera" om något varpå samtalet avslutas:
      - Haha, nej jag säljer ingenting. Jag vill istället...
      - Ah, vad synd, jag hade så gärna velat köpa någonting. Men då får du ha en bra dag, Anders! *klick*

      Radera
  2. Ett riktigt bra råd det där Micke. Tänk vad många människor som haft en bättre ekonomi om de läst det och lyssnat på det. Själv försöker jag alltid avsluta hyfsat snyggt med att be om att få avstå från att köpa vad de än säljer pga att de ringer och stör mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en god människa, Aktiepappa! Jag är bortom hyfs när det kommer till telefonförsäljning. De stjäl min tid helt skamlöst och då anser jag mig ha rätt att vräka ur mig nästan vad som helst.

      Radera
    2. Jag vet inte om jag ska tacka för det omdömet... ;)

      Men till mitt försvar kan jag tillägga att de ringer oftast till mitt jobb och där är jag vänligare än jag är privat.

      Radera
    3. Det kan vara en förklaring. Eftersom jag inte har någon arbetsgivare att stå till svars inför kör jag på. För oftast är det i egenskap av företagare jag blir antastad. Om de ens hinner berätta det, jag brukar spisa av dem innan.

      Radera
    4. Jag är min egen arbetsgivare men jag vill ju inte smutsa ner mitt varumärke i onödan. Men ibland brister det för mig med. Speciellt de som ringer från andra länder, pratar engelska och ska erbjuda "financial opportunities".

      Radera
    5. Smutsa ner? Jag tycker snarare att jag stärker mitt genom att visa att jag har råd att be folk dra åt helvete.

      De engelskspråkiga (ofta med telefonlinjen från helvetet) med "financial opportunities" som frågar "Are you mr Larsson" brukar jag svara "No, I´m not, wrong number" i förhoppningen att slippa samma bolag två gånger.

      Radera
    6. Men jag väntar fortfarande på att DN:s eller SvD:s säljare ska börja ringa igen så att jag kan svara: "Men herregud, sluta tjata! När vi kom in i rummet visste varken jag eller Stefan Löfven att kvinnan var prostituerad och jag har verkligen inget mer att säga om detta!!!"

      Radera
  3. Det är ett tag sedan jag råkade hitta denna PDF:

    https://egbg.home.xs4all.nl/motmanu.pdf

    Det är ett motmanuskript för den som vill få även den mest sliriga telefonförsäljare ur balans. Hur roligt som helst! Extra kul vore att spela in samtalen, och lägga upp på YouTube …

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det är en annan variant, att förhala så länge att försäljaren vill avsluta. Jag hörde en som brukade kontringssälja. "Jaså, säljer du pensionsförsäkringar. Själv säljer jag mattor! Och de här mattorna, förstår du..."

      Vill man ta det ett steg till väntar man inte på att säljarna ska ringa, man ringer upp dem: https://www.youtube.com/watch?v=_O0zGJpEXXk

      Radera
  4. För en tio år sedan eller något sådant hörde jag en företagare berätta om hur de löst problemet med telefonförsäljare på dateras företag då detta är ett stort problem inte bara för privatpersoner utan även för företag.

    Han berättade att dagligen hade problem med att ett flertal telefonförsäljare, något som utöver vara irriterande även kostade dom tid och pengar. De bestämde sig då för att skaffa ett betalnummer och i deras växel la dom sedan in så att det första alternativet man möttes av var typ tryck 1 om du är en säljare som vill presentera en produkt för oss. Det alternativet tog då säljaren till betalnumret där denne mötes av ett meddelande i stil med ”detta samtal kostar 19 kr per minut, vilket är vad vi värderar vår telefontid till. Om produkten du vill sälja är så bra som du säkert kommer säga att den är under detta samtal lär denna avgift inte vara något problem för dig då du lär tjäna in de pengarna med råge genom att sälja dina produkter”.

    Därefter fick personen vänta i 1-2 min innan någon svarade. Enligt företagaren hade inte en enda säljare valt att vänta tills någon svarade sedan din förde systemet och han var extremt nöjd med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Möjligen kan jag tycka att det var lite oförskämt att vänta 1-2 minuter, men det hade nog inte gjort någon skillnad. Antar att de flesta säljare la på direkt.

      Dock är väl risken överhängande att de bara ringde upp igen och valde alternativ 2. Dels för att slippa betala, dels för att nästan ingen säljare verkar se sig som säljare utan mer är att betrakta som leverantör av en lösning på ett problem. På samma sätt som fastighetsmäklare och pizzerior tror att "Reklam nej tack!" inte gäller dem, för deras erbjudanden eller menyer är inte reklam utan produktinformation. Detta i sin tur eftersom de är självcentrerade idioter, men det är tyvärr inget brott.

      Radera
    2. Det förekom, dock inte i någon jättestor skala om jag minns rätt och då kopplade personen som svarade omedelbart vidare säljaren till betalnumret.

      Radera
  5. För mig är det irriterande och störande med telefonförsäljare. För gamla människor kan samtalen vara rent förödande. Jag hoppas det finns en särskild plats i helvetet för de som aktivt riktar in sig på åldringar. Vi kan nog alla föreställa oss vilka pinor som skulle vara lämpliga straff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det händer ju inget! Företag som riktar in sig på gamlingar, mer eller mindre låtsas ringa från Telia men i själva verket har ett närliggande namn, och i värsta fall får de en prick i något register. Ett exempel av MÅNGA: https://www.youtube.com/watch?v=38Wksso0FxU

      Radera
  6. Oj, vad negativa ord här om telefonförsäljare! Jag arbetade själv med detta på deltid mellan 1999 och 2001. Vi var ett glatt gäng som sålde gåvoabbonemang för Röda korset, telefonoperatörsval efter att Telia förlorat monopolet och så försäkringar (det svåraste) och en och annan tidningsprenumeration. Jag ljög inte en enda gång, såg mig som minst lika mycket informatör som säljare. Minns fortfarande namnet på vissa kunder. Man kunde bli bjuden på födelsedagsfester och ibland agera amatörpsykolog till väldigt öppna och ensamma människor, om än för bara några minuter. Det är bland det roligaste jobb jag haft även om det förstås var krävande och man blev helt slut efter ett femtimmarspass. Otrevliga människor råkade jag sällan på i telefonen men så avslutade jag snabbt om jag kände på mig att "kunden" var minsta negativ och pushade aldrig folk. Min stil verkade gå hem för jag sålde periodvis kanonbra och tjänade bra med pengar, mycket mer än jämnåriga med butiksjobb som hade timlöner på max 65 kr/timme.

    På grund av mina goda erfarenheter så tar jag mig oftast lite extra tid med telefonförsäljare och det uppskattar de ofta då de ofta är öppna, sociala och dessvärre också slitna av en otrevlig attityd från folk de ringer. Det kostar ju heller inget att snällt men tydligt avböja när en försäljare ringer. Det kommer an på kraften i orden. Bara dumskallar fortsätter pressa. Det verkar som att många har erfarenhet av dessa extrema typer. Själv har jag inte det. Kanske har jag bara haft tur?! :) /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att de ofta möter otrevliga människor betvivlar jag inte. De stör ju oss i våra liv. Vi har inte bett om att de ska ringa, dessa företag tar sig den rätten. Att det inte kostar något att avböja snällt (eller snabbt slänga på luren) stämmer inte. Säljaren har redan stört mig i det jag höll på med och stulit min tid, som jag aldrig får tillbaka.

      Sedan förstår jag att den enskilde telefonförsäljaren inte får någon personlig vinning av att störa mig, men han/hon har ju ändå valt att bli representant för företaget.

      Radera
  7. Vem vill egentligen köpa något per telefon.
    Nej förbjud telefonförsäljning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ofta tveksam till förbud, men här känns det rätt. Idén att sälja via telefon tycks nästan uteslutande vara att ge den potentielle kunden så lite tid som möjligt för sitt beslut, och jag kan inte tänka mig ett bättre skäl till det än att erbjudandet egentligen inte är så bra att lika många tackat ja om de kunnat tänka i lugn och ro. Behöver jag en vara eller tjänst kollar jag utbudet. Att vända på det känns lika dumt som att de olika matbutikerna tar med hela sin butik till mig, knackar på och frågar om jag möjligen vill handla av dem idag.

      Radera
  8. Dina kommentarer är minst lika bra som texter Micke! En frisk och uppskattad fläkt i vardagen. Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar ödmjukast! Jag vet att det är sånt man slänger ur sig, men jag menar det verkligen.

      Radera
  9. Nu har jag själv inget intresse av att spela in telefonsamtal. Har hemligt nummer, är med i Nix-registret, skriver ALDRIG mitt telefonnummer på mina offentliga företagshandlingar, eller när jag beställer något via nätet (och om jag måste ange ett telefonnummer fungerar det finfint med 070-000 000 00).

    Jag förstår att det går att spela in telefonsamtal med en Android-lur, men vet att det inte alls går med en iPhone. En lösning är att slå på högtalarfunktionen och sedan spela in med en extern "bandspelare". Tittade runt litet, och hittade en annan smidig, diskret lösning:

    https://www.prylstaden.se/ljudinspelningsutrustning/rost-och-samtalsinspelare-for-mobiltelefoner-bluetooth-8gb

    Nej, jag har ingen som helst koppling till företaget, bara ett intresse av att sprida information som jag hoppas kan glädja andra. Och det här kan vara ett sätt att spela in samtal med sliriga telefonförsäljare, som klipper och klistrar i ljudfilerna, ljuger och helt enkelt är värda att exponeras.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du är väl företagare? Då skiter ju företagen högaktningsfullt i att du nixat dig. Som jag också gjort, någon skrämmer det väl bort, men jag får säljarsamtal till mig som privatperson också.

      Din tekniska lösning funkar inte för min telefon, men jag gillar idén. Oförskämda eller ljugande telefonförsäljares samtal borde hamna på internet.

      Radera
  10. Är med i Nix och får tyvärr aldrig roliga samtal likt det som nämns i Hembergs artikel. Man får väl ändå ge killen cred, som tog sig an en av Sveriges mest välkända (och ökända) sparekonomer under sin första vecka på jobbet. Sen gick det ju som det gick...

    Har bara skällt ut en telefonförsäljare en gång, som ringde och störde mig mitt i ett kundmöte på min jobbtelefon. Fattar inte hur vederbörande fick tag i det numret, men personen i fråga la på utan att säga hejdå när jag vänligt och bestämt bad denne att ALDRIG ringa igen på detta nummer.

    https://snalgrisen.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker som sagt att Nix funkar sådär, men skaffa ett företag så är du definitivt med i leken :-(.

      Tror knappast att den nyanställde säljaren visste vem Claes Hemberg är, vilket i sig känns något man ska veta om man jobbar i pensionssäljträsket.

      Jag vill inte försvara någon, men säljaren som ringde dig kunde knappast veta att du satt i möte.

      Radera
    2. För många år sedan kom vår sekreterare inrusande mitt under ett viktigt möte, högg tag i mig och sa att jag bara MÅSTE ta det här viktiga telefonsamtalet. Jag rusade ut, tog samtalet - och det visade sig naturligtvis vara en säljare som på något sätt hade lyckats få vår sekreterare att tro att det var en personlig vän till mig som hade ett akut problem och som bara måste få tag på mig på stört. Jag blev måttligt road av detta, och fick förklara för sekreteraren att mina vänner och min familj hade mitt mobilnummer och om det var något akut så skulle de ringa till mig på det numret, inte via företagets växel.

      Det ringer oerhört många säljare. Nuförtiden brukar jag avbryta dem omgående och säga att tyvärr har vi ingen lokal beslutsrätt, alla beslut fattas av moderbolaget. När de då frågar efter kontaktuppgifter så ber jag dem ringa växeln i London. Det är väldigt effektivt.

      Jag har vid något tillfälle råkat ut för just en sån där pensionsrådgivare som bara inte ville släppa taget. Han var oerhört påstridig och skulle absolut boka ett möte för att förklara för vårt företag hur bra allt var med just deras tjänster. Till slut slängde jag på luren i örat på honom, när varken artigt avböjande eller mer kraftfullt NEJ TACK funkade. Då har den idioten mage att skicka mig ett mail och gnälla över att jag hade varit otrevlig. Jag tog kontakt med det bolagets VD och meddelade min åsikt i frågan. Har därefter inte hört något mer, konstigt nog :D

      Radera
    3. Man blir ju lite nyfiken på vad de tror att de ska vinna på att bluffa sig fram till rätt person eller mejla och gnälla efteråt. I det läget skulle man ju inte ens handla av dem om de så visade sig bäst och billigast.

      Egentligen tycker jag att de kommer lindrigt undan när man lägger på, men visst är det effektivt. Om jag inte är på humör att jävlas (och det är jag faktiskt inte så ofta) brukar jag snabbt förklara att jag är nöjd med de avtal jag har (annars hade ju själv letat upp alternativen!), tacka nej och sedan lägga på innan de hinner opponera sig. Det är ju det som tar minst tid för bägge parter (förutom om de överhuvudtaget ger fan i att ringa och störa mig, men den varianten är ju redan överspelad då).

      Radera
  11. Haha vilket stolpskott!
    Jag är också företagare vilket gör att jag inte kommer undan trots Nix (men varför?) samt att de ringer minst en gång i veckan (och man måste ju svara, det kan ju vara kunder). Jag är dock för snäll för att bara slänga på, men köper aldrig något. Ibland kan jag dock ha lite extra tålamod för att bråka med dem och det finns tillfällen när peruken brunnit. Som den gången en kille skulle ge mig gratisgooglenåntingjättebra och jag bad honom maila över villkoren och vad det gällde och samtalet lät typ så här:
    -Vadå, vet du inte vad google är?
    -Jo, jag vet vad google är, men vad är din deal?
    -Men vet du inte vad google är?
    Om och om igen. Tills jag frågade om han var dum i huvudet, ville han sälja något fick det bli via mail-punkt slut! Så jag fick ett mail någon dag senare med villkoren och den där googlegratisgrejen kostade över 3000 spänn, varpå jag svarade i mailet: "Vilken tur att jag bad om mail, det här var ju inte gratis som du tjatade om i telefonen. Kontakta mig ALDRIG igen!". Och det värsta var att då ringde han upp mig (!) och mailade direkt när jag inte svarade och skrev "Jag förstår inte!?" och jag svarade: "Vilken del av kontakta mig aldrig igen misstolkade du som både ring upp och maila mig igen tack?!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle googlat hans företagsnamn redan under samtalet. Med tanke på det du berättar är det låga odds att du hade hittat en artikel om anmälningar, bluff och båg.

      Just det där verkar vara deras "deal", att hoppas dyka på någon som dels är för snäll och dels inte orkar säga ifrån. Hade de verkligen haft ett bra erbjudande borde de välkomna att man vill läsa på i lugn och ro.

      På en direkt fråga har jag ibland sagt att en anledning att jag inte kommer köpa direkt på telefon är att jag är motståndare till telefonförsäljning och därför inte vill gynna den typen av verksamhet. "Du behöver väl inte bli oförskämd?" sa en av dem, och det tyckte jag inte att jag var, men hon ville ju veta och jag ville vara ärlig.

      Radera
    2. Ja precis, men frågan är hur mycket som faktiskt är bra via telefonförsäljning egentligen, det som är bra säljer väl sig självt.

      Sambon har råkat ut för ett värre case, en pensionsförvaltare ringde hans mamma som var allt annat än klar i huvudet och frågade om hon hade fullmakt över sina vuxna söner och inte nog med att han tecknade rådgivning åt henne, han tecknade då även åt sambon och hans bror. Som fick veta det först när det gick till inkasso och inkassobolaget alltså skickade brevet till vår adress och inte till hans mamma. När vi ringde upp var säljaren så säker på att han minsann hade fog för sina tecknade avtal och skulle bevisa det med sitt inspelade samtal, men när han återkom så gick han med på att makulera allt. Med andra ord, inte alls något på fötterna.

      Radera
    3. Jag har åtminstone aldrig erbjudits något bra via telefonförsäljning (men så ger jag dem ju inte stora chanser heller).

      Ni skulle polisanmält, men det hade väl inte lett någonstans.

      Som någon skrev tidigare borde det finnas en särskild plats i helvetet för folk med affärsidén att lura förvirrade gamlingar. Det är faktiskt svårt att sätta sig in i hur de kan leva med sig själva.

      Radera